Adventurerace i Ry

7. september 2010
Der var opgaver til lands, til vands og lidt i luften, da 12 unge attakkere i weekenden drog til Outdoorweekend i Ry.
Thumbnail

Af Kira Madsen

Der var som sædvanligt, når de unge fra Scleroseforeningens ungdomsafdeling Attak mødes, højt humør og stor gensynsglæde. Enkelte nye var også med, da Attak i weekenden arrangerede adventurerace, klatring og bål under åben himmel i Ry.

Friluftscenter Sletten med udsigt over sø og skov dannede rammerne om weekendens aktiviteter, hvis main-event var lørdagens heldags adventurerace -  en blanding af orienteringsløb og opgaveløsning.

Adventureracet  var arrangeret af en flok frivillige spejdere fra FDF med naturvejleder Thomas Vilstrup i spidsen. De unge blev delt ind i tre hold, som skulle kæmpe om at vinde æren og en symbolsk præmie. Pointene blev fordelt efter opgaveløsning og samarbejde på syv forskellige poster, som var placeret i en radius på cirka 2 kilometer fra udgangspunktet. Til dem, der var dårligt gående, var der arrangeret en teletaxa, holdene kunne ringe efter, hvis det blev nødvendigt.

En uforglemmelig dag
Morten Tougaard på hold 3 var en smule træt efter fredagen, hvor de fleste blev siddende ved bålet til ud på natten.

”Jeg er lidt påvirket af dagen i går, og jeg føler mig allerede lidt mørbanket. Det gik i maven med den vin,” sagde Morten, inden hold 3 begav sig af sted mod første post.

Men det skjulte han godt. Morten var den første til at ræse ned i slugter og op igen, og på intet tidspunkt i løbet af dagen, som blandt andet indebar bueskydning, kanotur og GPS-løb, satte han tempoet ned.

”Det har været en rigtig god oplevelse og en uforglemmelig dag. Den bedste post var, da vi sejlede i kano, turen kunne bare godt have været lidt længere. Vi har haft et rigtig godt teamwork på holdet og har hjulpet hinanden på bedste vis,” fortalte Morten efter en lang og hård dags strabadser – dog med indlagt siesta i store hængekøjer midt ude i skoven.

Bitterhed og hævn
Under aftensmaden blev vinderen afsløret. Præmien, som bestod af godt fyldte slikposer, gik til hold 1. Ufortjent, mente flere af de andre holds deltagere, herunder Morten.

”Det er jo simpelthen sygt. Niels-Erik (deltager på hold 1, red.) skulle jo have været disket, for de snød hele vejen igennem. Og de lokkede os på afveje og løj om, at nogle andre var faldet i vandet ved kanoerne, så vi blev helt nervøse og ikke kunne præstere vores bedste. Jeg er både skuffet og bitter og tænker på hævn. Vi må jo se, om bremserne virker på hans bil i morgen,” sagde han under jubel fra de andre tabere, før han rettede sig selv;
”Nej, jeg er jo ikke ond. Det bedste hold har helt klart vundet,” grinede Morten, inden han satte tænderne i festmiddagen og skyllede dagen ned med vin og øl ved bålet sammen med de andre deltagere.

Ros til arrangørerne
Naturvejleder Thomas Vilstrup, som var ansvarlig for lørdagens løb, var imponeret over de unge deltagere.

”Jeg synes, det er gået rigtig godt, og der var højt humør over hele linjen. Det har fungeret fint med de små smutveje som teletaxaen, og deltagerne har været gode til at læse og hjælpe hinanden undervejs,” sagde han.

Efter søndagens klatring var deltagerne godt trætte, men alle var enige om, at det havde været en uforglemmelig weekend og uddelte stor ros til ungdomskonsulent Irene Tranholm Damkjær og de frivillige FDF’ere for et godt arrangement.

Attak fik sidste år en stor donation fra Dæhnfeldtfonden, der var med til at gøre weekenden mulig.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.