Absurd teatergruppe tilbage i Haslev

9. februar 2010
På Sclerosecenter Haslev fik brugerne i går muligheden for at se Samuel Becketts absurde stykke ”Slutspil.” Stykket handler blandt andet om, at livet går i ring, og også for de fire skuespillere blev en ring sluttet.
Thumbnail

Af Kira Madsen, journalist

Det var en speciel oplevelse for de fire skuespillere i teaterensemblet Slutspil at være tilbage i Haslev. Det var her, de fire mødte hinanden første gang for tre år siden og fandt sammen om stykket ”Slutspil”, fordi det på mange måder minder om den situation, mennesker med sclerose befinder sig i. Allerede i starten af opførelsen er parallellen tydelig.

Replikker som ”gå stift og vaklende; ligesom dig selv,” ”Gud, hvor er jeg træt,” og ”jeg kan ikke stå, du kan ikke sidde – hver sin specialitet,” vækker både latter og genkendelse hos publikum, hvor hovedparten er brugere på centeret.

De fire skuespillere, Niels-Christian Bredholt, Jakob Vejleskov, Charlotte Ellehøj og Martin Borre, har lært hinanden godt at kende gennem de sidste tre år, og selvom de også støtter hinanden i at leve med sygdommen, så er Slutspil deres altoverskyggende interesse.

”At være med i Slutspil er utroligt positivt midt i sygdom og elendighed. Det er en ekstra krykke, en måde at klare sygdommen på,” siger Charlotte Ellehøj.
”I stykket er tre personer fastlåst på hver deres måde og kan ikke flytte sig. Det er den samme absurde elendighed som sclerose. Stykket er selvfølgelig ikke lavet om MS, men det ligner meget,” siger hun.

Siden ur-premieren for to år siden er skuespillerne i teaterensemblet Slutspil kommet vidt omkring. De har opført Samuel Becketts stykke ”Slutspil” mange forskellige steder i landet, fra Scleroseforeningens lokalafdelinger over efterskoler til et enkelt rådhus. De har turneret 12 dage i Polen og optrådt på den internationale Sanse festival i Lingen i Tyskland.

De fire ensemble-medlemmer håber med stykket at kunne inspirere til håb og eftertænksomhed.

”Vi vil gerne inspirere positivt og give andre lyst til selv at udtrykke sig. Vi er ikke kun handicappede i kørestol, det er kun en lille del af det hele menneske,” siger Charlotte Ellehøj og afslører, at det ikke bliver det eneste stykke, Slutspil vil opføre. Andre stykker fra Becketts absurde univers er på vej.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.