Støt os i kampen

Støt os
700 mennesker til stormøde om hetz
d. 1 juni 2011

700 mennesker sad bænket i sal A på Nyborg Strandhotel, da en række formand for fag – og interesseforeninger for et par timer siden holdt oplæg om de tiltagende besparelser og den skarpe retorik på handicapområet

Af Mathilde Louise Brejner

"Ændringerne skal  komme fra neden, sagde Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganistioner. Og med det opfordrede han de fremmødte på stormødet ”Stop Hetzen – Mod Mennesker Med Handicap Og Socialt Udsatte” til at møde op til demonstrationer, der finder sted i København, Århus og Odense den 23. august.  Og egentlig var denne opfordring meget karakteristisk for mødet, der i højere grad end tidligere opfordrede de fremmødte til at stå sammen, så man ikke ikke længere kan overhøre mennesker med handicaps stemmer.

Band og Balloner

Foran Strandhotellet i Nyborg havde en række entusiatiske kørestolsbrugere taget opstilling med skilte og balloner, der bar budskabet ”stop hetzen”.  Og foran konferencesalen, længere inde i hotellet, havde et band taget opstilling og spillede et repoitoire af danske kendere. De festlige omgivelser, som skabte rammerne for stormødet i Nyborg, løftede folks humør og teamspirit, så de klappede og hujede, når de forskellige talere gik på podiet for at tale om det alvorlige budskab, det er , at mennesker med handicap i højere grad end tidligere får forringet livskvaliteten på grund af kommunale besparelser.

Regeringen vil ændre befolkningen

Formand for socialrådgiverforeningen, Betina Post, sagde at hun ikke tror, at Kommunernes Landsforeningen (KL) og regeringen vil lave om formålsbestemmelsen, som kommunerne tolker bestemmelser ud fra.
”Jeg tror, at regering og KL ønsker at lave om på befolkningen.,” sagde hun.   Hendes oplevelser er, at der i høj grad er fokus på, hvordan man kan sige nej til borgerne ude i de kommunale forvaltninger.

Døgntilbud uden nattevagt

Stig Langvad, DH, gik på til høje pift og klapsalver fra de mange mennesker  i  salen. Han åbnede ballet med at stille spørgmålet:  ”Hvordan mon Dansk Sprognævn vil forholde sig til et døgntilbud uden en nattevagt?” Den gik rent ind hos de fremmødte i salen.  Stig Langvad mener, at situationer er mere alvorlig end nogensinde tidligere. Han mener, at KL maler et billede af handicappede som en byrde, der forhindrer kommunerne i, at gøre noget godt for deres resterende borgere. Han benyttede chancen til at minde borgmestrene i de danske kommuner om, at de er borgmestre for alle deres borgere. Derfor skal borgmestrene anderkende deres ansvar for de svage i samfundet, sagde Stig Langvad.

Nulvækst skader handicapområdet

Claus Grahn, næstformand i HK Kommunal, sagde, at synes, at nulvæksten er gået ud over handicapområdet.
”Den kommunale økonomi trænger til at få lettet trykket”, sagde Claus Grahn.  Vi vil gerne se, om der skal vendes tilbage til grundtakst som tidligere, sagde han.  Claus Grahn mener, at de handicappedes retssikkerhed er under pres. Han efterspørger, at det ikke er servicelovens regler, som kommunerne skal dømme efter, da det sætter Folketinget uden for rækkevidde.
”Retorikken er under lavmål. Medmenneskelighed kan man ikke gøre op i kroner og øre, sagde Claus Grahn.

Handicaphjælpere skal sikres rimelige arbejdsvilkår

”Det er aldrig en behagelig oplevelse at opleve en retorik, som den vi har i øjeblikket”, sagde Jakob Sølvhøj, formand for pædagogisk sektor, FOA.  Han siger, at det er politikerne som går forrest i felten, når det gælder at skabe den retorik, som florerer i øjeblikket. Der bliver i flæng nævnt ord som gøgeunger og samfundsbyrde. Han fastslår samtidig, at hos FOA vil man ikke acceptere, at handiccappedes klagerettigheder forringes, så kommunerne får mulighed for at gennemføre besparelser.  En af de ting, som Jakob Sølvhøj fremhæver er, at hjælpere skal sikres rimelige arbejdsvilkår, så de ikke siger op i utide til stress og frustration for menensket med handicap.

150 højskoleelever  og ét løsningsforeslag

I salen var Egmont Højskoles elevgruppe på 150 mennesker samlet. De havde tidligere på dagen været på det lokale torv og demonstrere.  I en høringsrunde blev budskabet om,at mennesker med handicap og deres pårørende skal stå sammen nævnt igen og igen. Således opfordrede Jesper Van der Schaf fra Århus Kommune til, at der mødte en masse op til de demonstrationer, som han er med til at arrangere i Århus, Odense og København den 23. august. Stig Langvad fremhævede Jespers forslag om demonstrationer som vejen frem, hvis man vil skabe en større bevidsthed hos politikere og befolkningen om, hvad der rør sig på det handicappolitiske felt.  Janne Sander, København, repræsenterede Muskelsvindsfonden, sagde:
”Borgerne kender ikke vores sag. Men jeg tror på, at hvis de finder ud af, hvad der sker, så er de på vores side.”

Vi skal udforme nogle lovforslag i fælleskab

I panelet var der bred enighed om, at der skal udformes nogle lovforslag, der implementerer FNs Handicapkonvention.
”Ambitionen skal være, at der er 179 medlemmer  i Folketinget, som er enige om at ville et andet og bedre samfund”, sagde Stig Langvad.
Nu er det efterhånden fem år siden, at kommunalreformen trådte i kraft og i panelet eftersprugte man, at kommunalreformen kommer til debat.  Finansieringen skal under lup, og at det må være brede skuldre, som skal løfte udgifterne blev fremhævet flere gange. Jakob Sølvhøj efterspurgte blandt andet, at man går sammen, og laver nogle meget konkrete bud på, hvad der skal gøres som et redskab til at råbe politikerne op.