Støt os i kampen

DKK
Støt os
6,4 millioner kroner til scleroseforsker

Lisbeth Schmidt Laursen fra Aarhus Universitet er en af 17 kvindelige forskere, der har modtaget et ekstraordinært stort beløb fra Det Frie Forskningsråd

Lisbeth Schmidt Laursen, der er lektor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, har modtaget helt præcist 6.461.384 kroner til studere de molekylære mekanismer, der styrer dannelsen af den fedtskede (myelinet), der er det isolerende lag omkring nervecellerne. Myelin sikrer hurtig overførsel af signaler mellem nervecellerne og nedbrydes hos mennesker med sclerose.

Særlig pulje til kvindelige forskere

Pengene til Lisbeth Schmidt Laursen er en del af de såkaldte YDUN-bevillinger, som Det Frie Forskningsråd har uddelt til kvindelige forskere på lektorniveau for at fremme at flere af dem kommer i gang med en forskningslederkarriere. Ydun-initiativet, der er en politisk aftale, udbydes kun én gang og har en økonomisk ramme på 110 millioner kroner. I alt 17 kvindelige forskere har modtaget penge til deres forskning.
Scleroseforeningen har også flere gange støttet Lisbeth Schmidt Laursen. Senest her i 2014. Læs mere om hendes forskning her.