Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
2.657 steder med god adgang for handicappede
d. 30 august 2009

Tilgængelighedsmærke viser vejen for 1 million danskere med funktionsnedsættelser.

Siden starten for tre år siden har Foreningen Tilgængelighed for Alle registreret 2.657 forlystelser, museer, restauranter og hoteller i Mærkeordningen for Tilgængelighed.

Foreningen Tilgængelighed for Alle (FTA) arbejder for, at handicappede, gangbesværede og børnefamilier med barnevogn får nem adgang til forlystelser, museer, restauranter og hoteller i hele landet. Siden foreningen begyndte at registrere tilgængelige steder for tre år siden, er 2.657 steder bliver registreret, og heraf er 1.160 steder godkendte og har fået deres mærker.

www.godadgang.dk kan du se, hvem der er registreret i mærkeordningen, og du kan søge på de steder, der er relevante i forhold til geografi og specifikt handicap.

1 million med funktionsnedsættelser

Socialforskningsinstituttet gennemførte i 1997 undersøgelsen "Handicap og funktionshæmning". Den viser, at gruppen af mennesker med funktionsnedsættelser i 2020 ventes at udgøre 1,3 millioner, mens det vurderes, at knap en million danskere i dag har en funktionsnedsættelse. Når man inkluderer familie og venner, er ca. 2 mio. danskere interesserede i at få oplysninger om tilgængeligheden. På europæisk plan vurderes tallet at stige til ca. 100 mio. personer.

Hvem er med i mærkeordningen?

Overnatningssteder, spisesteder, indendørs og udendørs attraktioner, konferencesteder samt bygninger med offentlig adgang.

Tilgængelighedsmærket

Museer, restauranter, forlystelses- og feriesteder, der er godkendt og med i mærkeordningen for god adgang, får alle et tilgængelighedsmærke. Mærket markerer god adgang for syv handicapkategorier:

• Kørestolsbrugere
  • Gang-, arm og håndhandicappede
  • Synshandicappede
  • Hørehandicappede
  • Astmatikere og allergikere
  • Udviklingshandicappede
  • Alle med læsevanskeligheder.

Hver handicapgruppe har sine egne behov og krav til god adgang. Hver enkelt handicapkategori er derfor markeret med sit eget ikon, så gæsterne tydeligt kan se, om stederne har tænkt på netop dem.

Godadgang.dk

Godadgang.dk er stedet, hvor brugere kan finde oplysninger om tilgængeligheden til steder, der er med i Mærkeordningen. Hjemmesiden har i 2006 haft mere end 990.000 hits og lidt over 77.000 brugere, der har været på hjemmesiden i mere end to minutter.

Fakta om Foreningen Tilgængelighed for Alle - FTA

• FTA er en non-profit forening, der ejer og varetager driften af Mærkeordningen for Tilgængelighed, der informerer og rådgiver virksomheder om mulighederne for at øge tilgængeligheden for alle. Derudover kan man på godadgang.dk, som er en del af Mærkeordningen, undersøge tilgængeligheden på de steder, der indgår i ordningen.
  • FTA blev stiftet i 2003 af DSI, VisitDenmark og Horesta.
  • FTA's mærkeordning er en troværdig kvalitetsmærkeordning nationalt og internationalt dækkende alle områder i samfundet, hvor der er behov for tilgængelighed. Mærkeordningen bidrager til at gøre hverdagen lettere for mennesker med funktionsnedsættelse ved de forbedringer og muligheder, der skabes i Mærkeordningen.