250.000 kroner til forskning i sclerose

30. august 2013
Ladywalk donerede i dag 250.000 kroner til forskning i sclerose. Det var en glad direktør i Scleroseforeningen, der i Allerhuset i København kunne modtage den flotte check

I maj deltog ikke færre end 41.068 kvinder i Ladywalk, og 2013 var dermed rekordår for det populære gå-arrangement. For fjerde år i træk var Scleroseforeningen en af de heldige modtagere af en del af overskuddet. Landsformand for Ladywalk, Ivan Mejlgaard, kunne i dag overrække en check på 250.000 kroner til direktør for Scleroseforeningen Mette Bryde Lind. Pengene skal gå til forskning i sclerose, der rammer dobbelt så mange kvinder som mænd.

”Kvinders risiko for at få sclerose er næsten fordoblet siden 1970’erne i Danmark, uden at årsagen endnu er fuldt belyst. Derfor skal pengene fra Ladywalk igen i år gå til forskning. Senere i år offentliggøres en ph.d-afhandling med resultater fra tre års forskning i, hvorfor flere kvinder får den gådefulde sygdom. Det er forskning, der ikke havde været mulig uden donationer som denne, og som gør, at vi i dag ved, at for eksempel overvægt i de tidlige teenageår – særligt for piger – øger risikoen for sclerose, og at børnefødsler halverer risikoen for at udvikle sclerose,” sagde direktør i Scleroseforeningen Mette Bryde Lind ved overrækkelsen.

Over 41.000 kvinder i 10 byer

Titusindevis af kvinder gik med, da Ladywalk 2013 blev sat i gang mandag d. 27. maj.  Både kvinder i Agger, Frederikshavn, København, Nakskov, Odense, Rønne, Skælskør, Sønderborg, Aalborg og Aarhus havde snøret støvlerne og taget hinanden under armen for at begive sig ud på de op til 12 km lange ruter.

Også Scleroseforeningen tog aktivt del i arrangementet og stillede med omkring 450 deltagere fordelt på 16 hold. Både kvinder med sclerose, deres mødre, søstre, døtre, veninder og kolleger, men også personale fra Scleroseforeningens sekretariat og fra Sclerosehospitalerne var mødt talstærkt op.

”For os som patientforening betyder det uendeligt meget at være en del af et så positivt og folkeligt arrangement som Ladywalk. Det er med til at øge kendskabet til sclerose og understrege, at det er en sygdom, der rammer mange kvinder. Vi er meget taknemmelige for, at Ladywalk igen i år valgte at bakke op om vores sag,” siger Mette Bryde Lind.

Stem på, hvilken forening Ladywalk skal støtte i 2014

Næste års Ladywalk afholdes 26. maj 2014 kl. 18.30. Som noget nyt overlader arrangørerne bag Ladywalk det til deltagerne at vælge den ene af de to foreninger, der skal gås penge hjem til i 2014.

Har du lyst til at gøre din stemme gældende, kan du allerede nu gå ind på hjemmesiden www.ladywalk.dk og stemme på den forening, du mener, Ladywalk skal støtte i 2014.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.