23,6 millioner kroner til renovering af Sclerosecentrene

18. juni 2010
Sclerosecentrene i Ry og Haslev kan se frem til renovering for 18,9 millioner fra Indenrigs- og sundhedsministeriet og 4,7 millioner fra Scleroseforeningen

Af Peter P. Christensen

Ventetiden er forbi. I de sidste 4 måneder har direktør for Sclerosecentrene, Brita Løvendahl, ringet hver måned for at efterlyse svar fra ministeriet. Svar på ansøgningen om midler til renovering af Sclerosecentrene. Nu er svaret kommet, og det vækker stor glæde hos både sclerosecentrene og Scleroseforeningen.
I svaret har Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderet, at ”alle de ansøgte projekter falder inden for puljens formål”, og der gives ”tilsagn om at bevilge 18.906.400 kr. fra puljen til bygningsmæssige investeringer.”
Dermed får de økonomisk trængte sclerosecentre nu endelig muligheden for en tiltrængt renovering. Brita Løvendahl sad til fællesledermøde, da svaret kom, og reaktionen kom prompte:
”Vi var otte personer, der sad med armene helt oppe i luften. For os har det stor betydning for hverdagen, og det er nogle forbedringer, som vi er meget glade for,” siger hun og forklarer, at det bliver brugerne, der kommer til at få glæde af pengene til renovering.
”Det betyder selvfølgelig noget for os, der er her hver dag, men det betyder mest for de 1000 brugere, vi har igennem om året. Det betyder noget, at det er et rart sted at være, og med bevillingen får vi mulighed for at følge med i de krav, der stilles i et moderne samfund,” siger Brita Løvendahl.
Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, ser også brugerperspektivet som det centrale i bevillingen.
”Det centrale er, at vi får sclerosecentrene op på et niveau, der er tidssvarende. For eksempel bliver det muligt at tilbyde handicapridning i den nye ridehal, og i Haslev bliver det muligt at tilbyde ophold for svært overvægtige. Bevillingen betyder, at centrene kan tilbyde moderne, brugervenlige faciliteter. Og dem, det betyder mest for, er de mange brugere, centrene har. For dem betyder det, at centrene indvendigt kan blive lige så smukke som de omgivelser, de ligger i,” siger Mette Bryde Lind

5 millioner fra Scleroseforeningen

Baggrunden for bevillingen ligger i en finanslovsbevilling, hvor en sammenslutning af foreningsejede ikkekommercielle specialsygehuse fik bevilliget 100 millioner kroner. Sammenslutningen tæller blandt andet Gigtforeningens behandlingssteder, Sclerosecentrene og Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadedes Rehabiliteringscenter. Igennem længere tid har sammenslutningen kæmpet for at få politikernes øjne op for, at de foreningsejede specialsygehuse sakker bagefter de offentlige sygehuse i forhold til renovering. Derfor forfalder specialsygehusene, og der er ikke plads i økonomien til fornyelse af faciliteterne. Dette opråb er nu ikke bare blevet hørt, men også efterlevet.
En betingelse for bevillingen har været, at foreningen selv medfinansierer 25 procent af udgifterne, hvorfor Scleroseforeningen har afsat små 5 millioner kroner oveni de 18,9 millioner.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.