Gå til hovedindhold

100, 99 - 100, 99, 98 - 100, 99, 98, 97... Godnat!

2. december 2014
Kort fortalt
Hver nat ligger Heidi Sørensen i sin seng og tæller ned fra hundrede. Hun er endnu ikke nået til nul uden at falde i søvn
Thumbnail

Når søvnen ikke kommer af sig selv, må den hjælpes lidt på vej. Heidi Sørensen har fundet en teknik, som kan hjælpe hende tilbage i drømmeland.

”Jeg begynder på 100 og tæller ned til 99. Så går jeg tilbage til 100 og tæller ned til 98, og sådan fortsætter jeg indtil jeg falder i søvn. Selvom teknikken er kedelig, så ender jeg alligevel med at bruge den hver eneste nat, for den virker hver gang,” fortæller hun.

Det er efterhånden 24 år siden, at Heidi fik konstateret sclerose, og i alle de år har hun haft svært ved at sove en hel nat uden afbrydelser.

”Jeg har absolut ingen problemer med at falde i søvn, for mit hovedsymptom på sygdommen er trætheden. Jeg kæmper hver dag med en helt enorm træthed, men alligevel kan jeg ikke sove igennem om natten. Jeg sover gerne tre-fire timer, men så vågner jeg og er vågen nogle timer, før jeg kan falde i søvn igen.”

Allerhelst vil hun sove 10 timer om natten og oveni få en middagslur. Men det sker meget, meget sjældent. Oftest får hun otte timer om natten, og for at kunne dække sit søvnbehov, går hun jævnligt i seng klokken otte om aftenen.

”Det giver mig ro at vide, at jeg kan vågne og stadigvæk nå mine otte timer. Det er altid frustrerende at ligge vågen om natten, men hvis jeg ikke indregner den ekstra tid, så betyder det, at jeg ikke får sovet nok, og så bliver jeg stresset over ikke at kunne falde i søvn, og så sover jeg slet ikke. Det er en ond cirkel, som jeg kan bryde ved at at lægge mig tidligt.”

Alligevel føler Heidi sig sjældent helt udhvilet.

”Men når det sker, kan jeg tydeligt mærke forskel. Jeg er i væsentligt bedre humør, og jeg kan langt bedre overskue hverdagens gøremål. Har jeg ikke sovet ordentligt, så kan det være helt uoverskueligt at stå op, gå i bad og tage på arbejde. Mine andre symptomer bliver også værre af dårlig søvn. Jeg bliver mere svimmel, føleforstyrrelserne bliver værre og balancen bliver dårligere.”

Heldigvis kan en dårlig nats søvn reddes.

”Hvis jeg kan gå i seng igen og sove videre, eller få mig en middagslur, så bliver symptomerne mildere, og jeg får mere energi til at komme igennem dagen.”

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.