”Vi kom op at flyve!”

9. december 2011
Gitte Serritslev (35) fra København er solist på Scleroseforeningens nye støttesang ”Jeg vil rejse jorden rundt”. Gitte har sclerose ligesom de øvrige solister og de mange korsangere, der var med til at indspille sangen på to korworkshops. Scleroseforeningen spurgte Gitte, hvad det har betydet for hende at tage del i projektet. Sang og musik har helende kræfter, mener hun:
Thumbnail

Gitte Serritslev er solistsanger på Scleroseforeningens sang "Jeg vil rejse jorden rundt."

Køb sangen og se videoen her

Personligt har det været et boost, som en saltvandsindsprøjtning! Jeg har altid sunget i band, lige indtil jeg i 2009/10 blev alvorligt ramt af sclerosen og røg i kørestol. I løbet af 2011 lykkedes det mig at komme på benene igen, men jeg manglede lige det dér spark til at komme videre – indeni, i hjertet og i sjælen – og dét har projektet her givet mig!

Mit mod og selvværd er kommet tilbage. Jeg var ovenikøbet så heldig at blive valgt som solist til sangen og har simpelthen nydt de her måneder i fulde drag. For man bliver bare så glad af at synge og lave musik. Det gælder alle, tror jeg, og lige efter korworkshoppen hørte jeg da også mange af de andre sige, at det havde været en oplevelse for livet.

Hvordan var det at være med på korworkshoppen?

Sangerne gav den gas til Scleroseforeningens  korworkshop.

Jeg var med i korworkshoppen i Valby, og den var helt exceptionel, fuld af energi, livsglæde og kampgejst. Da Michael, der var lydmand, tog ordet og fortalte, hvordan ideen til projektet var opstået, blev vi alle enormt berørte, flere sad med tårer i øjnene. Det gav en ubeskrivelig varme, at en mand, Alan Binau, kan få sådan en idé at skrive en sang med omsorg for os og donere den til Scleroseforeningen, og at så mange andre professionelle har grebet bolden og villet være med – f.eks. deltog Tuan og gruppen 8Ball i workshoppen i Valby, og nøj, der var krudt i dem! Det er en ubeskrivelig følelse, når nogle uopfordret vælger at tage del i vores kamp – andre end læger og psykologer og pårørende, som "skal".

Hvad betød det for dig at synge i kor sammen med andre, der har sclerose?
Korworkshoppen løftede os, det var som om "vi kom op at flyve". Det betyder meget at mærke, at man ikke står alene i sin kamp. Og det var helt tydeligt, at vi alle var indstillet på at kæmpe for vores sag, at gøre en indsats for at gøre sangen så god som muligt. Vi har en fælles indforståethed. Vi ved, hvilket indgreb sclerosen gør i vores liv, og vi vil for alt i verden stoppe dette voldsomme indgreb! Og det kræver andres hjælp, og det er formålet med støttesangen – den opfordrer til hjælp og dermed håb
 – Og så har musik jo den dejlige egenskab, at man er nødt til at være fælles om opgaven og samarbejde, ellers virker det ikke. Der er brug for alle! Og det var dét, vi gjorde: Alle bød ind, og vi løftede i flok. Vi fik sunget budskabet ud, brølet det ud! Og ja, det gjorde en meningsfuld forskel, at det – foruden initiativtagere og frivillige støtter – kun var folk med sclerose og pårørende, som sang i koret.

Hvad handler sangen om?
Jamen, der er to lag i teksten. Den fortæller meget præcist om det paradoks, man lever med, når man har sclerose – at livet skal leves nu og her, at der skal leves drømme ud på trods af den "blinde passager", der spænder ben eller "driller" hele tiden. Livet kan ikke bare aflyses, selvom der er "efterår i kroppen" med de skavanker, begrænsninger, smerter... vi end måtte have.

Derfor er sangen for det første et kærligt klap i numsen på os selv, en påmindelse om, at vi skal huske at tage ansvar for at få det bedste ud af livet, at huske vores drømme og få dem levet ud, ikke mindst i de gode perioder vi har! For det andet kalder teksten nogle billeder frem, som på en ny måde kan forklare andre, hvad det vil sige at leve med sclerose – det er i hvert fald håbet.

Forståelse er utrolig vigtigt for os, der har sclerose, fordi langt de fleste problematikker er usynlige for andre. Det gælder for eksempel sådan noget som blæreproblemer, som kan gøre et massivt indhug i det sociale liv og måske kan være skyld i, at man siger nej til alle fester og koncerter, fordi man bare ikke kan stå i kø til toilettet. Man kan også have problemer med at koncentrere sig, have besvær med at huske og miste evnen til at multitaske, og det er en meget stor personlighedsforandring, hvis man går fra at have været i fuldt firspring og haft ti bolde i luften til pludselig at stå i den situation, at man ikke kan overskue at snakke, samtidig med at man står og laver mad sammen.

Du fortæller, at sangen og musikken ikke bare betød et boost for dig, men løftede jer i flok og fik jer ”op at flyve”. Hvad tror du det skyldes?

– Musik vækker følelser hos os alle. Er sangen i et ’uptempo’ og har en glad stemning, så er det den effekt, den får på humøret. Bare det at lytte til musik påvirker os og kan have en velgørende, ja helende virkning på os. Det gælder også det at synge og spille musik sammen. Som jeg sagde før, så er man med et projekt som dette fælles på en måde, hvor alle har en betydning. For eksempel var vi som kor inddelt i tre forskellige korstemmer. Hvis en af stemmerne lige pludselig ’står af’ eller stopper, så mangler der et element for at få harmonien til at fungere. På den måde oplever man helt konkret, at der er brug for én, at man gør en forskel. Og tilsammen er man i det øjeblik et fællesskab, en enhed.

Mange kronisk syge er i dele af deres liv isolerede, fra arbejdsmarkedet, i familien, i vennekredsen... Sygdommen forandrer én, man bliver begrænset i, hvad man kan. Derfor kan man som kronisk syg have stærkt brug for at opleve følelsen af at være del af noget, at kunne bruges til noget, at være i et fællesskab. Sang og musik kan være et sådant fællesskab, der ovenikøbet kan få en til at glemme alt andet, lukke alt andet ude. Når først man er blevet varmet op og er kommet ud over sin blufærdighed og har fået gang i sangstemmen, så er det at synge så dejligt ukompliceret og befriende. Da bliver musik til et virkeligt frirum.

Hvad betyder den færdige sang for dig?
Håb for fremtiden – ganske enkelt, håb!

Du kan downloade sangen på itunes her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.