”Man skal finde årsagen til trætheden”

19. august 2015
Neuropsykolog Mette Ellermann har ét overordnet budskab, når det handler om behandling af træthed: Man skal finde ud af, hvad for en slags træthed man lider af. For ellers kan man ikke finde den korrekte behandling.
Thumbnail Næsten alle med sclerose, der kommer hos mig, klager over træthed,« fortæller privatpraktiserende neuropsykolog Mette Ellermann.Og helt overordnet er der to slags træthed, man kan lide af, når man har sclerose. Mette Ellermann skelner mellem dem sådan her:”Den første er den, vi kalder sclerosetræthed. Når man lider af den, er man udmattet og fuldstændig flad – uden at have ydet noget. Den kan altså optræde allerede fra dagens start. Den anden er en hjerneskadetræthed. Den slags træthed er en udtrætning. Den kommer  derfor typisk op ad dagen. Men det kan selvfølgelig være varierende; for nogle kan det at få overstået morgenbadet være nok til, at man er flad allerede midt på formiddagen. Men det er grundlæggende en træthed, der ikke er der altid og ikke er der, fra man står op om morgenen. Det er en træthed, der opstår, når man har lavet noget,” fortæller hun og forklarer videre om årsagen til hjerneskadetrætheden:”Hjernescanninger viser, at mennesker med sclerose bruger større områder i hjernen end raske mennesker, når de løser bestemte opgaver. Derfor udtrættes de hurtigere. Det samme gør sig gældende for mennesker, som har været udsat for blodpropper, hjerneblødninger  eller har fået traumer i trafikulykker.”Mette Ellermann har interesseret sig særligt for træthed helt siden 2001, hvor hun blev ansat på Vejlefjord Rehabilitering og arbejdede med senhjerneskadede.”Her oplevede jeg mennesker, der var så hårdt ramt, at de næsten ikke havde noget sprog. Alligevel beskrev de trætheden som det værste ved deres situation,” forklarer hun.

En detektiv på sagen

I dag er Mette Ellermann helt bevidst om sin faste arbejdsmetode. Hver gang en klient kommer til hende og klager over træthed, gør hun det samme: Arbejder som en detektiv, der skal efterforske en sag.”Helt overordnet kan man skelne mellem sclerosetræthed og hjerneskadetræthed. Men der findes også andre slags træthed. For eksempel oplever jeg, at søvnproblemer hyppigt er en af årsagerne til mine klienters træthed. Og hvis man skal gøre noget ved en træthed, skal man skelne mellem de forskellige slags. Behandlingen af dem er nemlig forskellig. Derfor gælder det først og fremmest om at få opklaret, hvad for en slags træthed folk lider af,” siger hun.I langt de fleste tilfælde kan man nemlig gøre noget ved trætheden, når man har fået  afdækket dens type. Og det er netop derfor, Mette Ellermann i det kommende efterår optræder som oplægsholder på Scleroseforeningens regionale medlemsmøder med emnet ”Træthed og søvproblemer”. Hun vil gerne dele ud af sin viden om emnet – og sit overordnede budskab:”Der er mulighed for i et vist omfang både at forebygge og behandle træthed! For bare at nævne nogle få redskaber, så kan man optimere sin søvn, sørge for at undgå udtrætningen og hjerneskadetrætheden, og man kan bruge lysterapi – også om sommeren, hvis man ikke kommer meget ud. Derudover kan man gøre brug af systematiske powernaps, afslapning, meditation, mindfulness, white noise og medicin,” remser hun op og lover at uddybe det hele, når hun rejser rundt i hele landet og holder oplæggene til efterårets medlemsmøder. Læs mere om møderne her!
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.