”Kærligheden kan godt være svær”

1. november 2010
Lyt til interview med Maria om, hvordan livet kan tage sig ud som enlig mor med sclerose

Journalisten Rix Untidt laver interviews om livet med sclerose. Scleroseforeningen har indgået samarbejde med Rix og reklamerer fremover for hans månedlige podcast (lydfiler på internettet). Rix Untidt er født i 1964 og er journalist. Han har selv sclerose og fik diagnosen i 1994.

Han har i flere år lavet podcasts, hvor han interviewer personer, der har berøring med sclerose. Det er typisk mennesker, der selv har sclerose, men kan også være for eksempel direktøren for Scleroseforeningen. På hans hjemmeside, www.rixpod.dk, kan du læse mere, og du kan finde alle de podcasts, han har lavet. Rækken af podcasts er nået til nummer 44, men på hjemmesiden kan du også høre de 43 forudgående. En podcast er en lydfil, som du kan høre på din computer – når det passer dig.

Maria og kærligheden

Rix Untidts podcast nummer 44 går under titlen ”Maria og kærligheden” og handler om, at kærligheden kan godt være svær, hvis man er enlig mor. Rix beskriver selv podcasten:

”Maria er en åben, aktiv og glad pige, med mange spændende interesser. Hun er en god støtte for sine omgivelser, en lyttende ven og en kærlig mor. I sommer oplevede hun både et alvorligt attak, og at forholdet gik i stykker. Og i dag er hun nået til den beslutning, at det med kærligheden må vente lidt. I Podcasten snakker hun blandt andet om: ikke at finde de nemme konklusioner, at sørge for at lære det rigtige og om at være stærk og svag på samme tid. Ens eget selvbillede og de krav sygdommen stiller til en potentiel kæreste, kan godt være en vanskelig cocktail. Men hvem har mere brug for kærligheden, og det at dele et livs op og nedture med en partner, end en, der virkelig får smagt på livet? Er kærlighed en menneskeret, eller noget vi bare kan vælge til eller fra?”

Lyt til podcasten her:

Maria - kærligheden må vente

Faktaboks - Hvad er podcasting?

Ifølge internetstedet Wikipedia er podcasting eller podcast en metode til udgivelse af lyd- eller videofiler på internettet, podcasts. Oprindelig en sammentrækning af ordene ”ipod” og ”broadcasting”, men senere har udtrykket "pod" ændret betydning til "Personal On Demand", sådan at "podcasting" betyder "Personal On Demand Casting" eller "personlige udsendelser til afhentning". Mediet vandt popularitet i slutningen af2004. Brugerne har mulighed for at tegne abonnement på en RSS-feed, og kan dermed automatisk modtage lyd- eller videofilerne. Podcasts kan derefter overføres til en bærbar afspiller. Du kan altså høre en podcast, når det passer dig.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.