Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
”Det giver mig gåsehud at gøre det, jeg brænder for”
d. 1 august 2011

Katrine Waldorff er blot 23 år, men det betyder ikke, at hun mangler livserfaring. Efter en barndom i en familie, hvor mor har en usynlig sygdom, har hun reflekteret meget over de problematikker, der knytter sig til at have et handicap. Derfor arrangerer hun nu MS WALK & TALK, som blandt andet har fokus på de usynlige sygdomme

Foto af Mathilde Louise Stenild Brejner. Katrine Waldorff cykler rundt med plakater for MS WALK & TALK i nærområdet.

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

I sommeren 2008 var Katrine Waldorff og hendes familie på vej til Kroatien for at holde sommerferie. De havde før været på ferie sammen, men denne gang skete der noget usædvanligt. Pludselig kunne Katrines mor ikke gå. Katrine, hendes søster og hendes far undrede sig meget over moderens pludselige udfald af kræfter, men der var ingen der tænkte, at det kunne være sclerose.

Tidligere havde lægerne nemlig fortalt familien, at Katrines mor led af depressioner, som stjal hendes kræfter. Først efter en indlæggelse på psykiatrisk afdeling i Hvidovre, hvor én enkelt læge stædigt nægtede at tilskrive symptomerne hos Katrines mor noget psykisk, blev den rigtige diagnose stillet: sclerose. Da var Katrine 20 år gammel.

Unge mennesker har brug for at gøre en forskel
Katrine oplevede det i første omgang som lidt af en lettelse, at hendes mor pludselig ikke blev betragtet som sindslidende, men derimod fik en fysisk diagnose. Der stødte imidlertid andre tanker til. Katrine og familien måtte pludselig til at vænne sig til at leve med den kroniske frygt for, hvornår moderens næste attak ville slå ned.

”Selvom der er mange danskere, som har sygdommen, så er det stadig meget lidt, man ved om sclerose. Hvorfor får man sygdommen? Når man er pårørende til et menneske med sclerose, håber man på, at forskerne en dag kan finde en kur – eller i hvert fald bremse udviklingen af sclerose,” siger Katrine Waldorff.

Da Katrine kom ud af gymnasiet havde hun et stort behov for at gøre en lille forskel. Derfor valgte hun at kaste sine kræfter ind i Scleroseforeningen, hvor hun i øjeblikket er i gang med at arrangere eventet MS WALK & TALK. Et walk som skal øge kendskabet til sclerose. Og samtidig skal walket rejse penge til forskning i sclerosens gåde.

Kan du ikke se at mor er træt?
Katrine beskriver sin opvækst som normal. I kraft at sin raske far og moderens omsorgsgen, som Katrine beskriver som usædvanligt stort,  kunne familien hænge sammen. Set i bakspejlet kan Katrine dog godt se, at der var nogle ting, som ikke var helt normale. Hun husker blandt andet, at hendes søster engang irettesatte hende, da hun bad sin mor om at læse godnathistorie. Katrines søster sagde, at Katrine ikke skulle bede sin mor læse op, når hun var så træt.

”Jeg ønsker virkelig ikke, at der er nogen, som skal føle den fremmedgørelse, min mor følte, da alle troede, at der var noget galt i hendes hoved. Set i bakspejlet ville jeg ønske, at jeg ikke havde været så autoritetstro over for lægerne, og i stedet havde lyttet til min mor, som sagde, at hun ikke var skør,” fortæller Katrine.

Usynlige sygdomme skal frem i lyset
Katrine synes ikke, at lægerne var gode nok til at få hendes mors diagnose afklaret, og derfor synes hun, at man som pårørende eller patient skal være meget bedre til at kræve den behandling, man har ret til.

”Sclerose er en usynlig sygdom hos nogle, og derfor er det meget vigtig, at man får sat fokus på alsidigheden i sygdomsforløbet hos patienterne,” siger Katrine.

Fokus på usynlige sygdomme er en del af hendes drive til at arrangere MS WALK & TALK, hvor der er lige så stort fokus på TALK-delen, som der er på WALK-delen. De deltagende skal kunne tage bladet fra munden og dele erfaringer om de sygdomme og symptomer, som måske kan være svære at spotte for det utrænede øje. Usynlige sygdomme er en problematik, som også knytter sig til andre sygdomme end sclerose. Derfor er andre handicapgrupper også meget velkomne til MS WALK & TALK, siger Katrine.

En ung kvinde fra Valby
Katrine Waldorff er opvokset i Valby. Og hun beskriver MS WALK & TALK som et arrangement, der har dybe rødder i Valby.

”Jeg er opvokset i Valby, min mor bor i Valby, og Scleroseforeningen har kontor i Valby. Derfor var det naturligt, at walket skulle foregå her. Valbyparken er en rigtig naturskøn og dejlig park, som har gode stier, der er tilgængelige for mennesker med handicap. Og der er en stor naturlegeplads for dem, der har børn,,” siger Katrine.

Men selvom walket udspringer fra Valby, understreger Katrine at alle, der måtte have lyst, er meget velkomne.

En tåre af lettelse
Katrine har brugt et år på at stable MS WALK & TALK på benene. I starten gik hun til møder omkring en gang om måneden, men i den sidste tid har hendes arbejdsindsats været eskalerende, så hun nu bruger 10-20 timer om ugen på forberedelserne. Katrine arbejder ulønnet, og passer møder og planlægning af walket ind ved siden af sine studier på Copenhagen Business School.

Alligevel synes hun, at det giver hende energi at gøre det, hun brænder for. Faktisk så meget, at hun fortæller, at hun engang imellem får gåsehud, fordi det føles rigtigt, og at hun fik tårer i øjnene, da den første tilmelding tikkede ind på Facebook.

Katrine fortæller, at hun fik idéen til MS WALK & TALK efter et indslag, hun så på CNN. Og heldigvis holdt hun ikke sine tanker for sig selv. Hun har hentet hjælp hos Scleroseforeningen, der har erfaring i at arrangere events, og som synes, at Katrines idé er så god, at de investerer mandetimer på at få arrangementet i luften. Katrine siger, at hun har fået uvurderlige erfaringer af at planlægge forløbet. Erfaringer, som hun senere forventer, at hun kan bruge i sit erhvervsliv.

”Jeg har et spinkelt håb om, at dem der møder op, får en rigtig god dag. At de fremmødte vil være gode ambassadører, som vil fortælle andre om MS WALK & TALK. På den måde håber jeg, at arrangementet kan være en tilbagevendende begivenhed år efter år,” siger Katrine.

Katrines anbefalinger til andre der måtte gå med lignede tanker:
Du skal ikke holde dine tanker for dig selv. Folk sætter pris på din henvendelse og de tanker, man har gjort sig.

Hvis du henvender dig til en forening, har de måske mod på at prøve noget nyt.

Du skal gøre en ordentlig indsats. Og det kan godt være hårdt. Til gengæld er det også rigtig dejligt, når noget lykkedes, som man brænder for.