Støt os i kampen

d. 28 november 2011

Sygeforsikringen ”danmark” varsler stop for tilskud til CCSVI-operationer

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Som tidligere oplyst her på siden giver sygeforsikringen ”danmark” tilskud til en ccsvi-operation, hvis man opfylder visse kriterier, men den praksis ophører med virkning fra 1. januar 2012, varsler sygeforsikringen i deres seneste nyhedsbrev, d-nyt.

Eksperimentel karakter
I nyhedsbrevet, står der, at grunden er, at ”denne operation fortsat er af eksperimentel karakter”.
”Vores lægekonsulent har inde og undersøge det nærmere, og han er nået frem til, at den her operation er af eksperimentel karakter. Den udføres ikke i Danmark, men alene i udlandet. Der pågår i øjeblikket et arbejde på Rigshospitalet, der skal afklare, om der er nogen som helst evidens for det her. Og så længe der ikke er det, vil vi ikke give tilskud til operationen,” siger Allan Luplau, vicedirektør i sygeforsikringen.

Sagen kan ændres
Vicedirektøren afviser ikke, at der kan blive tale om, at genindføre tilskuddet, hvis der kommer evidens for, at et CCSVI-indgreb hjælper mod sclerose.
”Det kan jeg ikke give tilsagn om her, men den måde man normalt vil gøre det på er, at hvis det sker, så er det sandsynligt, at delegeret forsamlingen vil se positivt på at give tilskud igen,” siger Allan Luplau.