Åbenhed i Ankestyrelsen

26. november 2010

Scleroseforeningens socialrådgivere fører en del sager i Ankestyrelsen på vegne af medlemmer om alt fra el-crossere til personlig pleje. I år har medlemmerne fået medhold i 80 procent af de afgjorte sager, men om Ankestyrelsens medlemmer har været enige om beslutningerne har hidtil ikke været offentliggjort.

Det ændrer en ny bekendtgørelse fra socialminister Benedikte Kiær (K) nu på. Fremover vil afgørelser fra Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg indeholde oplysninger om, hvorvidt afgørelsen er truffet i enighed eller af et flertal. Hvis en eller flere har været uenige i afgørelsen, vil man kunne se en redegørelse for hvorfor. Man vil dog ikke kunne se, hvem der har været enig eller uenig i den endelige afgørelse.

Ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen, Bente Röttig, glæder sig over ændringen:

”Det er et positivt signal om mere åbenhed. Det er en ændring, der kan synliggøre dele af forhandlingerne i Ankestyrelsen, og som kan være med til at dokumentere, at der har været en reel drøftelse af den konkrete sag på ankemødet,” siger hun.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.