Rap om kap 2013

3000 RAPpe ænder prydede Storåen

Af Knud Erik Aagaard, Frivillig i Scleroseforeningen

Det var et usædvanligt flot syn, da 3000 små gule ænder kom sejlende på Storåen hen mod Storebro lørdag middag den 8. juni.

Ænderne kappedes om at komme først, for de 31, der kom først i mål, var med til at sprede glæde. Hver and havde et nummer, der passede med numrene på de 3000 ANDelsbeviser, frivillige fra Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland og Lions Holstebro havde solgt de foregående dage. Erhvervsdrivende i Holstebro, Lemvig og Struer havde skænket rigtig flotte præmier til de 31, der havde ANDelsbeviser, der passede med ændernes numre, og der var rigtig mange, der havde taget opstilling langs åen og på Storebro for at heppe på ænderne.

En veloplagt Ole Kjærsgaard fra Lions Holstebro stod med mikrofonen og holdt de mange tilskuere opdateret om ændernes færden fra broen ved Sveavej til Storebro, og han gav nyttige informationer om sclerose samt om Scleroseforeningens arbejde og Lions humanitære arbejde.

Tre dykkere fra Holstebro Dykkerklub holdt styr på ænderne og sikrede, at de alle kom på land, så ingen satte kursen mod Vemb. Et stort antal frivillige fra Scleroseforeningens Lokalafdeling og Lions Holstebro løste et utal af praktiske opgaver, og de fik hjælp til sortering af de 3000 ænder af mere end et dusin unge, der velvilligt stillede sig til rådighed i den gode sags tjeneste det meste af denne festlige lørdag.

Der er derfor mange at takke. Uden hjælp fra de erhvervsdrivende, der havde skænket præmier, de handlende, der havde givet tilladelse til salg af ANDelsbeviser på deres område og de mange frivillige, der ydede en uvurderlig indsats i mange dage, havde det hele ikke været muligt. Nu kan alle glædes over, at der er skabt mulighed for at give medmennesker, der ikke selv kan skaffe midler til adspredelse og gode oplevelser et mere indholdsrigt liv, og er det ikke den bedste løn, man kan opnå som sponsor og frivillig? Stor tak til alle.

Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland og Lions Holstebro takker alle, der var med til at gøre det muligt, endnu engang, at arrangere Rap om Kap i Holstebro.

Klik på billedet nedenunder for at se mange flere billeder: