På ferie med kørestol

I slutningen af august havde vi en super kør-selv ferie til Tyrol, Østrig. Vi boede i bjergene på Hotel Bräuwirt – et hyggeligt, ikke så stort hotel i byen - Kirchberg.

Hele hotellet er indrettet, så der er adgang overalt for kørestol – også til baren. Alle værelser har velindrettede handicapbadeværelser og balkon. Der er også mulighed for at leje en el-seng. Og så byder hotellet på et ganske fortræffeligt køkken.

Kirchberg ligger i ca. 800 meters højde med masser af muligheder for smukke ture rundt i omegnen, idet bystyret har sørget for mange gode stier, ligesom byens butikker næsten alle var lette at komme ind i. Få hundrede meter fra hotellet findes en stor badesø med bl.a. vipper og vandrutsjebane.

Der er et væld af bjergbaner i området. Vi havde en smuk tur med Fleckalmbanen op til ca. 1800 meters højde og til Alpenhaus, også i 1800 meters højde. Her var der en storslået panoramaudsigt med Matterhorn i det fjerne – og naturligvis sne på toppene.

Af de mere kuriøse ting kan nævnes, at hotellet har en segway, man kunne prøve at køre på. Den kan bruges af alle – også folk helt uden ben – da den er udstyret med et sæde, så man ikke skal stå, men sidde ned. Den var ret sjov at drøne rundt på. Desværre er prisen høj – omkring 130.000 kr.

Ugen efter, at vi var der, ville der komme 24 segway-kørere til hotellet.

Vi havde planlagt dagsrejser på maksimalt 500 km, hvilket passede godt til os. På vejen derned havde vi de sædvanlige motorvejsproblemer (vejarbejder i lange baner og bilkøer), men vi nåede velbeholdne frem til Hildesheim, hvor vi overnattede på et fremragende hotel med meget fine handicapfaciliteter. Vi kørte videre til Rothenburg ob der Tauber, hvor hotellet var af dårligere standard, dog var toilet- og badefaciliteterne i orden.

Vi brugte de samme hoteller på hjemvejen.

En virkelig god ting er adgangen til handicaptoiletterne på motorvejene og i de større byer, idet man hos Danske Handicaporganisationer kan man købe en nøgle, der kan bruges til aflåste handicaptoiletter i Tyskland, Østrig og Schweiz (249,00 kr.).

For at sikre os mod eventuelle problemer havde vi rejsebureauet HandiTours til at lave aftaler for os.

I er velkommen til at kontakte os for flere informationer, kortmaterialer, brochurer til HandiTours og Hotel Bräuwirt m.v.

Karen og Flemming Herforth

herforth@mail.dk eller telefon: 97414270