Nordvestjyder ville kysse sclerosen farvel

Af Knud Erik Aagaard, Frivillig i Scleroseforeningen

Fra uge 15 til og med uge 26 2014 har Scleroseforeningen, gennem den landsdækkende kampagne, Kys sclerose farvel, været i kontakt med rigtig mange butikker, og alene i Nordvestjylland har 150 butikker sagt ja til at have de petroleumsfarvede indsamlingsbøsser stående på disken.

Det er formanden for Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland, Anita Zacho, meget taknemmelig for.  Det viste sig nemlig, da indsamlingens resultat gjort op mandag den 30. juni, at der var hele 21.948,50 kroner i de indsamlingsbøsser, der var bragt ud, og samlet ind, af lokalafdelingens frivillige. Det var det bedste resultat i flere år, og Anita Zacho ønsker at udtrykke en stor tak til de mange handlende, der har vist forståelse for den gode sag, og til de nordvestjyder, der har doneret byttepenge og større beløb. Men der er også en stor takt til de frivillige, der har ydet en stor indsats i forbindelse med indsamlingen, for uden deres indsats var det ikke muligt at skaffe penge til den forskning i sclerose, der har så stor betydning.

Det er nemlig sådan, at 13.500 danskere har diagnosen dissemineret sclerose, og hver dag får yderligere to konstateret sygdommen. Sygdommen rammer oftest unge mennesker mellem 20 og 40 år, og flere børn og teenagere får også sclerose. Dobbelt så mange kvinder som mænd får sclerose, og tendensen er stigende, og det afgørende mål er, via forskning, at finde årsagen til sclerose.

Glæden var derfor stor, da de frivillige i Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland så slutresultatet på optællingen, der foregik i Vestjysk Bank i Struer.

3 spande fyldt med mønter og et stort bundt sedler var der taget ud af indsamlingsbøsserne, og de er nu overført til Scleroseforeningen, der vil lade dem indgå i de midler, der hvert år uddeles til forskere, der arbejder på højtryk for at løse gåden omkring sclerosen.

KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE FLERE BILLEDER