HjerneMadsen tryllebandt 330 tilhørere i Gråkjær Arena

Af Knud Erik Aagaard Kristensen

Frivillig i Scleroseforeningen

Der var, stort set, fyldt op på den ene langside i Gråkjær Arena, da hjerneforsker Peter Lund Madsen den 20. februar fortalte om hjernen og dens funktioner.

Trine Flørnæss, næstformand for Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland, kunne byde den landskendte hjerneforsker og 330 tilhørere velkommen, og det blev en aften, hvor der blev lyttet intensivt og stillet mange relevante spørgsmål.

Peter Lund Madsen indledte sit foredrag med at vise et skilt med priser på forskellige bilvaske og drog en sammenligning til danskernes hjernefunktion. Der var en pris på en helt enkel bilvask til 40 kroner og forskellige vaske op til en guldvask til 94 kroner, men Peter Lund Madsen måtte erkende, at skiltet skal udvides med en platinvask, hvis det skal bruges her i Jylland. Det er der ikke behov for øst for Storebælt.

Det kaldte naturligvis på både smil og latter, og sådan var det aftenen igennem. Der blev formidlet et meget kompliceret emne på en let tilgængelig og humoristisk måde. Hjernen og dens funktioner blev gennemgået, og det blev forklaret, hvilke følger skader ulykker og sygdom kan påføre.

Peter Lund Madsen fortalte historien om den unge amerikanske jernbanearbejder, Phineas Gage, der under sprængningsarbejde den 13. september 1848 pådrog sig en alvorlig hjerneskade, men som på mirakuløs vis overlevede og genvandt næsten alle hjernens funktioner. En vigtig funktion gik dog tabt, nemlig den følelsesmæssige funktion, evnen til at opføre sig ordentligt, og det fik katastrofale følger for Philias Gage. Han overlevede at få en jernstang på størrelse med et kosteskaft gennem kraniet, men han døde  11 ½ år efter ulykken, alkoholiseret ensom og helt forladt.

Historien kan læses og høres på Internettet og YouTube under Historien om manden der fik en jernstang gennem hovedet.

Efter en kaffepause fortalte Peter Lund Madsen om de skader sclerose påfører hjernen, når myelinskederne omkring nervebanerne nedbrydes og signaliseringshastigheden forringes. Det betyder, at hjernen konstant er på overarbejde, hvilket medfører stor træthed.

Afslutningsvis gav Peter Lund Madsen tilhørerne karakter, og han slog straks fast, at den ville blive høj. Det blev et tital for stor deltagelse og interesse samt nogle rigtig gode spørgsmål. Han stillede sig desuden til rådighed for en udtalelse, hvis nogen ønskede optagelse på et universitet, og det udløste brede smil og et stort bifald.

Således kom alle godt i mål efter en rigtig spændende og lærerig aften. Trine Flørnæss kunne takke Peter Lund Maden, fordi han havde taget turen til Holstebro og de mange tilhørere for det flotte fremmøde.