Handicapsejlads i Struer

Livsnydere på Venø Sund

Af Knud Erik Aagaard Kristensen, frivillig i Scleroseforeningen.

Det var tirsdag, det var sensommer og det var rigtig flot vejr. Der var, som der altid er det om tirsdagen i sommerhalvåret, og når vejret tillader det, handicapsejlads fra Struer Marina, og Preben Bjerring Jensen havde inviteret mig med for at se på.

Tre hjælpere stod klar, og tre joller blev rigget til. Deltagerne fik en hånd, så de kunne komme i hver sin jolle, men da de skulle op igen, havde den ene, Johannes la Cour, behov for at blive løftet op med den lille kran, der er monteret på broen, og som kan ses på de vedhæftede billeder. Humøret var højt, og der blev sejlet et par runder i bassinet. Der er en stiltiende aftale om, at ingen sejler ud før følgebåden er klar, men det varede ikke længe, før den og de tre joller var smuttet ud på åbent vand. Flot så det ud, da de satte kursen mod Venø Sund, og meget hurtigt kunne man se de hvide sejl tæt på færgen Venøsund, der sejlede i pendulfart mellem færgelejet på Venø og Kleppen.

Preben Bjerring Jensen har fortalt, at det er en meget stor nydelse at sejle. Når han kommer godt fra land, er der meget stille, og han finder en indre ro. Han tænker positive tanker og glæder sig over livet, der nogle gange er lidt besværligt på grund af hans livslange følgesvend, sclerosen, men på vandet glemmer han sygdommen. Han vil derfor gerne udbrede kendskabet til den fantastiske aktivitet, handicapsejlads, så flere kan få del i glæderne, og vi er blevet enige om, at jeg gerne må gentage et lille skriv, vi lavede i 2013. Det kan læses i de følgende linjer.

”Der er ikke så mange, der ved det, men i Struer er der faktisk en rigtig fin aktivitet for mennesker med handicap. Fra maj til oktober er der hver uge mulighed for at sejle på Limfjorden i en M12 båd, der er typegodkendt til handicapsejlads. M12 er bygget som en kopi af AC72 (America´s Cup 72 class) i 1/12 størrelse. Bådene har været udsat for alt ekstremt, og de kan ikke kæntre. Det er ikke muligt at falde ud af båden, da sejlerne sidder med kroppen under vandlinjen, men da sikkerheden skal være i top, er der krav om sikkerhedsvest.

Der sejles hver gang i to timer på fjorden, men hvis det blæser, sejles der i havnebassinet. Der er knyttet fem instruktører til projektet, og der er altid en følgebåd med, når der sejles. Der er 2-3 mand i følgebåden, og de griber straks ind, hvis nogen kommer på afveje.

En af deltagerne i handicapsejladsen er Preben Bjerring Jensen, Holstebro. Preben har været med i 5 år, og det har givet ham mange gode oplevelser. Preben har en dårlig gangfunktion, og han fortæller, at det også er muligt at være med, selvom man er uden gangfunktion, da man så kan blive løftet ned i båden med en lille kran. Det er også muligt at være med, hvis man har dårlig eller manglende armfunktion, da én af bådene er en dobbeltbåd, hvor der er en hjælper med.

Preben Bjerring Jensen fortæller, at han fik kendskab til projektet, fordi hans datter og svigersøn har en båd liggende på samme mole som M12-erne. Deltagelsen i handicapsejladsen har givet Preben nye sociale kontakter, og han fortæller med begejstring om sine oplevelser. Det er sejler Erik Dam, der er ansvarlig for projektet, hvor deltagelse kræver et medlemskab (handicap) af Struer Sejlklub, men det er ikke noget krav, at man har kendskab til sejlads.

Da der ikke er så mange, der har kendskab til projektet, ønsker Preben med denne lille historie, og de fine billeder, at udbrede kendskabet, så flere kan komme med ud på Limfjorden og få gode oplevelser i en M12”.

KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE FLERE BILLEDER