Et budskab, der gik rent ind

Af Knud Erik Aagaard, Frivillig i Scleroseforeningen

Dannebrog vajede til velkomst ved indgangen, og inden for spredte Jacob Nyborg hygge og god stemning med sin saxofon. Rammerne i Prismesalen på VIA University College i Holstebro var perfekte, og de næsten 100 fremmødte til den debat om handicappolitik, der var arrangeret af Scleroseforeningens Lokalafdeling for Nordvestjylland, fandt hurtigt sammen i hyggelig snak.

Det var en dejlig sensommeraften, og den gode stemning blev fastholdt hele aftenen, selvom debatten til tider var gribende og gik lige til hjertet. Nogle har givet udtryk for, at debatten gerne måtte have været bredere, men de personlige beretninger, der blev fortalt, gjorde stort indtryk, og de illustrerede tydeligt, hvilke problemer mennesker med handicap oplever. De gjorde også tydeligt indtryk på de 6 politikere i panelet, og der er ingen tvivl om, at der blev tilført viden og flyttet holdninger. Det var glædeligt, at debatten fra først til sidst var saglig og sober, og det er heldigvis kendetegnende for debatten i de tre kommuner Lokalafdelingen for Nordvestjylland dækker. Der er også tillid til, at debatten fortsætter både før og efter valget, for der blev fra flere politikere efterlyst hjælp til at træffe de rette beslutninger på det handicappolitiske område.

Det var også rigtig glædeligt, at Scleroseforeningen stillede både Socialpolitisk konsulent Bente Juul Röttig og journalist Johanne Duelund Kramer til rådighed hele to dage. Det betød en skarpere vinkel på debatten, og efterfølgende omtale med personlige beretninger fra Scleroseforeningens medlemmer.

Selve debatten blev styret på flotteste vis af chefredaktør Hans Krabbe, og Scleroseforeningens frivillige bidrog med dygtigt frivilligt arbejde.

Der er god grund til at sige en stor tak til alle, der bidrog til denne betydningsfulde aften den 28. august 2013, og lad os håbe, at der bliver mulighed for en opfølgning, når de nye byråd er sammensat. Der er helt sikkert behov for et skarpt øje på handicappolitikken, og god grund til at bede alle være behjælpelig med at få mest mulig velfærd for de midler, der er til rådighed.

"tryk her for at se flere billeder"