Den amerikanske model under lup

Fra www.nyhedsinformation.dk

30 aktører på social- og handicapområdet skal til USA for at studere den amerikanske model, som indeholder handicapsektorens tilgang til teknologi, hjælpemidler, frivillighed og dokumentation.

Studieturen til Arizona er arrangeret af Socialt Lederforum i samarbejde med Team Online Inc. Baggrunden er, at øgede krav om dokumentation gør det nødvendigt at tænke innovativt i forhold til den faglige- og socialpolitiske tilgang.

- Vi har arrangeret studieturen til Arizona for at lære af den forskellige tilgang, vi har til handicapområdet. Det er sundt at sammenligne vores måde at gøre tingene på med en anden kulturs. Måske kan vi lære at gøre tingene anderledes eller vi kan gøre gode ting endnu bedre, forklarer direktør Ib Poulsen, Socialt Lederforum.

Heldagsseminar og besøg på handicapinstitution
Turen finder sted i slutningen af oktober måned, og deltagerne skal besøge myndigheder, organisationer og sociale tilbud i Arizona. De skal f.eks. tage del i et heldagsseminar med repræsentanter fra bl.a. handicap- og socialsektoren i USA, myndigheder, institutioner, politikere, interesseorganisationer, universiteter og medier. Desuden skal de besøge AAPPD – Arizona Association of Providers for People with Disabilities.

- Her får vi forhåbentligt nogle meget spændende socialpolitiske diskussioner og lejlighed til at drøfte mulige samarbejdsrelationer med AAPPDs bestyrelse, siger Ib Poulsen.

Der er blandt andet planlagt besøg hos to store udbydere af sociale ydelser, der anvender Team Onlines dokumentationssystem Bosted System. Det er VALLEYLIFE, som er en handicapinstitution med 400 ansatte og Gompers, der arbejder med aktivering og jobtræning af handicappede.