Bente Østerberg

Description

Bente Østerberg er tidligere ledende psykolog i Scleroseforeningen og har mange års erfaring med psykologisk førstehjælp til mennesker med en kronisk sygdom. Er uddannet cand. psych. fra 1975 og har desuden en 3-årig uddannelse som gruppeanalytisk terapeut fra Institut for Gruppeanalyse. Bente har været ansat i psykiatrien gennem mange år – senest på Gentofte Amtssygehus frem til 2001. Ansat i Scleroseforeningen som psykolog fra 2001. Siden 2006 som ledende psykolog. Medforfatter til artikler om flygtninges møde med det psykiatriske system og om psykologisk svangreprofylakse. Medforfatter til bogen: ”At være i verden med kronisk sygdom”. 2005. Dansk Psykologisk Forlag. Bente Ø. er med i en europæisk arbejdsgruppe (Special Interest Groups) for psykologer og neuropsykologer under organisationen R.I.M.S. (Rehabilitation In Multiple Sclerosis). Denne gruppe udarbejder bl.a. pjecer om psykologiske og neuropsykologiske emner der vedrører sclerosepatienter efter fælles, europæiske standarder.