Yoga
d. 21 juni 2011

Jeg har lige været på yogaweekend med Garth Mclean; en rigtig god oplevelse: Yoga indrettet til sclerosefolk.
Jeg ved, der findes noget lignende i Jylland - jeg tror de kalder det "afspænding".

Findes noget lignende i hovedstadsområdet?

Jeg ved, at Garth Mclean har inspireret mange med sin historie.

Min personlige holdning til yoga er, at det er en vældig god træningsform, når man har sclerose. Det træner balance, smidighed, koordination og udføres i rolige bevægelser, hvor muskler og sener kan nå at følge med. Samtidig er det en træningsform der ikke forhøjer kropstemperaturen væsentligt og dette kan være et vigtigt parameter, for bl.a at undgå udtrætning.

Den form for yoga han dyrker hedder Iyengar Yoga. Garth Mclean har lige været i Danmark, og Scleroseforeningen har kontakt med ham, så hvis der kommer et samarbejde i gang i 2012, vil du kunne følge med på vores hjemmeside.

Så vidt jeg ved, findes der ikke specifikke sclerosehold med Iyengar yoga, men Gigtskolen tilbyder mange former for træning og herunder også yoga. Deres hold er beregnet på personer, som har behov for individuelle hensyn (og ikke nødvendigvis pga. gigt). Det er små hold, for at man kan tilgodese dette behov.
Se mere på deres hjemmeside www.gigtskolen.dk. Under øvrige hold finder du yoga.

Skrevet d. 21 juni 2011