Gå til hovedindhold

Vigtigheden af et naturligt og afbalanceret forhold til kost og ernæring

Spørgsmål

Hvis man bestræber sig på at opnå optimal tilførsel af næringsstoffer til kroppen, og i et niveau der nærmer sig ODT-værdierne, og man fermenterer diverse frø og enkelte planter for at undgå for meget fytinsyre og oxalsyre, og man sørger for høj diversitet af al slags mad for at sikre sig så mange forskellige fytostoffer som muligt (naturens medicin), og man høster så meget frisk mad fra have og vild natur som muligt (inklusiv høstning af tang i havet) for især at minimere tabet af vandopløselige vitaminer, og man laver kefir, tibicos og surkål etc, som præ og probiotiske midler og man gør dette uden indtag af syntetiske vitamin og mineraltilskud, og man sørger for at tygge maden grundigt, og ikke spise hurtigt og primært spiser maden rå, er det så overhovedet muligt at få tid til andet end at samle/plukke/hakke/snitte/røre/forberede/tilberede/tygge og synke i løbet af hverdagen?

Med andre ord: hvordan er det muligt at opnå optimal (på et ekstremestisk og perfektionistisk plan) naturlig sundhed på ernæringsdelen, uden at det i sig selv bliver et fuldtidsjob, der umuliggør andre aktiviteter?

Svar

Selvom jeg har en kandidatuddannelse indenfor human ernæring, har jeg altid været meget opmærksom på, at finde en balance i min hverdag, hvor jeg bestemt har fokus på at spise sundt og varieret, men samtidig også er påpasselig med ikke at blive grebet af et ønske om et perfektionistisk forhold til min kost. Det er let at blive fanatisk på kostområdet, og man bliver ikke nødvendigvis specielt sund af, at ville dyrke og samle sin egen mad, og bruge oceaner af tid på at planlægge sin kost til mindste detalje og lave alt fra bunden af. Tværtimod kan ens forhold til mad blive så kontrolleret, at man ender med at blive fejlernæret i stedet! F.eks. er det en misforståelse, at det er sundere at spise alle kornprodukter og grøntsager rå. Det bedste er en kombination af rå og tilberedte grøntsager og kornprodukter med fokus på at variere.

Det vigtige er, at man sørger for at spise varieret fra de forskellige fødevaregrupper, og er opmærksom på, at de usunde fødevarer, der er fyldt med sukker og mættet fedt, kun spises i begrænset omfang, og ikke kommer til at optage pladsen for grønt, frugt, grove kornprodukter, fisk og fiskeprodukter, magre kød- og mælkeprodukter m.m.. Kort sagt at man baserer sin daglige kost på de 10 officielle kostråd, som er Fødevarestyrelsens officielle kostanbefalinger til voksne.