Vegetabilsk alternativ til fiskeolie
d. 29 maj 2014

Jeg er blevet bekymret over at fiskeolie kan harske, og syntes ikke at jeg har lyst til at tage det mere. Jeg søger derfor et vegetabilsk alternativ. Jeg er både blevet anbefalet hørfrøolie og hampeolie, men er i tvivl om, hvad der er det bedste alternativ, og hvor meget jeg bør tage om dagen.

Alle olier kan blive harske (oxidere) og dermed miste noget af deres sundhedsværdi, hvis fedtsyrerne i olien bliver ødelagt af lys, varme, spor af metal og ilt. Olier har generelt bedst af, at blive opbevaret mørkt og køligt, gerne i køleskab. Tanken om, at den fiskeolie der befinder sig i kapslerne kan være harsk, er jo ikke særlig rar, så jeg forstår godt din bekymring. Desværre har debatten ikke været nuanceret nok i forhold til at få formidlet, at fiskeolien i kapslerne faktisk går igennem en streng kontrol for at forhindre produkter med for meget harsk olie. Det lykkedes ikke altid helt, så et godt råd er at smage på olien i fiskekapslerne. Hvis den smager af rådden fisk, eller lugter af sur havn, så er olien blevet harsk. Det må ikke forveksles med, at olien lugter lidt af fisk og egentlig smager rimeligt grimt af natur! Ud over at produktet ikke må være gammelt og fyldt med harsk olie, skal produktet dokumentere, at det er renset for tungmetaller. Og kun har et ubetydeligt indhold af vitamin A og E, da der kan knytte sig risiko for overdosering ved for store indtag af disse fedtopløselige vitaminer. Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem pris og kvalitet, når vi taler kosttilskud, og Fiskeolie fra Matas, der ligger i den mellemste prisklasse, er et godt bud på et fornuftigt produkt, der ikke skulle indeholde harsk olie som sådan.

Men for at vende tilbage til kontrollen, så har Fødevarestyrelsen de senere år kontrolleret al fiskeolie, der ankommer til Danmark fra Peru, hvilket var udgangspunktet for Kontants udsendelse omkring harsk fiskeolie baseret på rådden fisk. Ifølge Fødevarestyrelsen har der ikke været tegn på, at fiskeolien var harsk. Hos grossisterne i Danmark bliver det kontrolleret, om virksomheden har certifikater på de fiskeoliekapsler, de importerer, og om dokumenterne er i orden. Fødevarestyrelsen kontrollerer også, om virksomhederne har det obligatoriske egenkontrolprogram, og om de har analysedata, der dokumenterer, at de fiskeoliekapsler, de har på hylderne, er i orden. Olierne skal desuden overholde EU-krav til særlige hygiejnebestemmelser, inklusiv oliens egnethed til at blive spist af mennesker. Derfor mener Fødevarestyrelsen, at der generelt ikke er grund til at stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af produkterne på de danske hylder. Ellers var de også blevet beordret fjernet! Er det det samme som, at fiskeolien i kapslerne er helt fri for harskning – nej, ikke helt. Det er meget svært helt at undgå, da fisk begynder en naturlig harskningsproces/oxidering, så snart de er døde. Det er derfor helt naturligt, at der kan måles en grad af harskning i fiskeolien. Hverken DTU Fødevareinstituttet eller den europæiske fødevaresikkerhed vurderer, på baggrund af den nuværende viden, at harsk fiskeolie er sundhedsskadelige i de doser forbrugerne indtager gennem fiskeoliekapsler.

Jeg er fortaler for at supplere kosten med fiskeoliekapsler, hvis man ikke spiser fisk mindst 2 gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg, i overensstemmelse med Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Det bedste er selvfølgelig at spise fede fisk, da de ud over de gode omega-3 fedtsyrer (n-3 fedtsyrer) også indeholder bl.a. vitamin D, jod og selen, men kapslerne er for mange et nødvendigt alternativ. Så jeg håber, at du måske vil genoverveje din beslutning om at droppe fiskeoliekapslerne, da omega-3 fedtsyrer fra fede fisk, faktisk har en højere sundhedsværdi end omega-3 fedtsyrer fra planteriget, fra vegetabilske fødevarer. Man skelner mellem det, der hedder langkædede og meget langkædede omega-3 fedtsyrer, hvoraf sidstnævnte er de sundeste for kroppen, og kun kan fås fra fede fisk og i fiskeolie. De sundeste meget langkædede omega-3 fedtsyrer fra fed fisk og fiskeolie hedder EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre), mens de knap så langkædede omega-3 fedtsyrer fra vegetabilske fødevarer hedder ALA (alfa-linolensyre). ALA kan kun i begrænset omfang omdannes til EPA og DHA i kroppen. De vegetabilske alternativer til at få omega-3 fedtsyrer gennem kosten, vil derfor indeholde den knap så ”gode” omega-3 fedtsyre ALA. Gode kilder er olier fra hørfrø, raps, valnød og soja. Hampeolie har et relativt højt indhold af omega-6 fedtsyrer, og derfor er de førnævnte olier bedre alternativer til at få omega-3 fedtsyrer. Hvis du dagligt anvender rapsolie til at stege i, og til kolde retter som eksempelvis dressinger sammen med valnøddeolie, vil jeg anbefale dig at tage 10 gram om dagen, hvilket vil tilføre kroppen 5,3 gram omega-3 fedtsyre (ALA).

Skrevet d. 29 maj 2014