Gå til hovedindhold

Valleprotein eller skummetmælk

Spørgsmål

Jeg har et spørgsmål i forhold til Valleprotein, som jeg håber du vil hjælpe med.

Som jeg læser varedeklarationen, er der 1,7 g fedt i den dagligt anbefalede ration (som giver 15 g protein). Det er dog ikke angivet hvilken type fedt der er tale om men jeg regner med at den primært kommer fra vallen og dermed er fra koen?

Såfremt dette er tilfældet, er det så ikke bedre at drikke ½ liter ekstra skummetmælk om dagen, der giver 17,5 g protein og kun 0,5 g fedt? Eller er der andre ting ved valleproteinen, der gør det til et bedre bud end skummetmælken?

Svar

Valleprotein er et biprodukt ved ostefremstillingen.

Komælk indeholder omkring 6,25% protein. I mælken er 80% casein og de resterende 20 % valleprotein. Osten indeholder caseinmolekylerne og vallen er tilbage. Under processen bliver lactose(mælkesukker), fedtstof, mineraler filtreret ud. Det resterende er næsten ren valle.

Valle er et komplet protein, fordi det indeholder alle essentielle og ikke-essentielle aminosyrer (proteiners byggestene). Valleprotein har en høj biologisk værdi, idet det indeholder glutamin og BCAAs (branched chain amino acids), som er kritiske i forbindelse med cellernes næring og proteinopbygning.

I valleprotein er mængden af mættet fedt meget lavt og kan højst være det totale fedtindhold på 1,7 g, som stammer fra mælken. Angivelserne for mængden af mættet fedt til mennesker med sclerose varierer lidt, men i niveauet max. 10-15 g vil de fleste være enige i. Så selvom hele mængden af fedt er mættet fedt, vil det kun udgøre en lille del af hvad der er plads til i en dagskost.

Skummetmælk indeholder både casein og valleprotein. 0,1 g fedt pr 100 g, det vil sige at ½ liter mælk indeholder 0,5 g fedt, hvor ca. halvdelen er mættet fedt. Kulhydratindholdet er væsentlig højere i skummetmælk - 4,8 g pr. 100 g, giver i ½ liter 24 g kulhydrat, som er letfordøjeligt.

20 g valleprotein indeholder 0,4-1,2 g kulhydrat.

Du kunne jo prøve først den ene model og så den anden, for at finde ud af om det gør en forskel for dig. Måske kan du mærke forskel allerede på kort tid, måske skal der er periode på 4 uger til.

For mennesker som er meget følsomme overfor kulhydrat/sukkerarter, vil det givetvis gøre en forskel og da vil valleprotein, som giver den laveste mængde kulhydrat, udgøre et bedre valg.

Man vil da typisk opleve, man bliver mere mæt af valleprotein end skummetmælk.