Vægttab efter graviditet
d. 22 november 2009

Jeg har et problem med undervægt.

For et par år siden fik jeg et barn, som jeg ammede i ½ år. Før graviditeten vejede jeg ca. 53 kg (er 168 cm høj). Amningen fik gjort mig tynd og jeg har haft svært ved at komme op på de 53 kg igen. I vinter havde jeg så omgangssyge, hvilket fik mig helt ned på 45 kg. Pt. er min vægt lige under 50 kg.

Mit spørgsmål er nu: Hvordan tager jeg på af "fornuftig (sclerose)mad"? Det jeg mener, er at jeg ikke orker at stå og lave to forskellige menuer til aftensmad. Min mand og mit barn, som ikke har undervægtsproblemer, skal altså som udgangspunkt kunne spise det samme.

Hvad kan jeg peppe min egen aftensmad op med, og hvad kan jeg gøre i løbet af dagen (uden at skulle bruge en masse tid på at lave særlig mad)?

Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg må nok hellere informere om, at jeg er i behandling med Tysabri.

Med gentagne gange med omgangssyge vil jeg foreslå dig at supplere med mælkesyrebakterier som tilskud. Mit forslag er, at du tager 1 tsk NDS Probiotics nr 9 dagligt, væk fra et måltid. Produktet kan købes i helsekostbutikker. De tørrede mælkesyrebakterier skal opløses i ½ glas lunkent vand, rør blandingen rundt og lad den stå i 15 minutter før den drikkes. Mit forslag er, at du gør dette i 4 uger.

Erfaringsmæssigt kan det bidrage til en bedre bakteriefordeling i din tarm, som kan have almen betydning for dit immunsystem. Immunsystemet styres i høj grad fra din tarm, via de bakterier, der er til stede.

Mit forslag er, at der kun bliver fremstillet én menu, men det kan jo være lidt forskelligt, hvad man hver især kommer på sin tallerken.

Generelt er det jo væsentligt at have god tid til at spise, så maden kan blive omhyggeligt fordøjet. For at øge vægten vil det generelle råd være at øge fedtstofmængden og proteinmængden i kosten.

I første omgang vil jeg foreslå dig at bruge olivenolie eller rapsolie på din mad (den varme mad eller på salaten og grønsagerne, eventuelt også på havregrøden eller müslien om morgenen). Det kan jo gøres uafhængigt af den øvrige del af familien.

Desuden vil jeg foreslå dig at spise 1 håndfuld nødder, som for eksempel hasselnødder, mandler eller valnødder dagligt. Hvis du ikke er vant til at spise disse nødder i så store mængder, så start forsigtigt med nogle stykker, før du øger antalllet til en håndfuld. Nødderne indeholder vegetabilsk fedt, men også protein, som derved bliver øget i din kost.

For at sikre mere protein i kosten, kan du spise lidt mere kød (mager kalv, skinke og fjerkræ) og fisk, end du gør nu. til både frokost og aften.

Når protein og fedtstof skal fylde mere i kosten bliver der mindre plads til frugt og grønt, så denne andel bliver mindre. Hvis løsningen skal gå gennem kosten vil det være forslag som nævnt ovenfor, der skal satses på. Der findes selvfølgelig mulighed for at øge indholdet af fedt og protein i kosten ved hjælp af berigede smoothies, som ikke er nævnt her.

Skrevet d. 22 november 2009