Vægtøgning ved Cipralex
d. 5 marts 2010

Jeg er 43 år og fik konstateret MS i juli 2008. Jeg får Cipralex 10 mg og stikker mig med Avonex 1 gang ugentligt.

Mit spørgsmål går på, at jeg, siden jeg startede på medicinen, har taget snart 20 kg på. Jeg har i mange år vejet 75 kg, men nu går vægten bare op og op, så nu ligger jeg på 95 kg.

Min læge siger, at "det bare er ærgeligt, motioner mere og spis mindre". Kan der ikke gives noget andet medicin, som ikke forøger vægten på den måde?

Jeg er godt ked af det og situationen hjælper ikke just på min grådlabilitet.

Jeg kan forstå at du er ked af det og har let til gråd. Til behandling af grådlabilitet plejer vi at bruge Cipramil (Citalopram) og det er sjældent vi oplever betydelig vægtøgning i den forbindelse.

Jeg er ikke sikker på at bivirkningerne ved Cipramil er meget bedre end ved Cipralex, men du kan prøve at skifte og samtidig få hjælp til en diæt, så du sænker dit kalorieindtag.

Så bør det være muligt for dig, at komme ned i vægt igen.

Skrevet d. 5 marts 2010