Vægtøgning på grund af for lavt stofskifte
d. 22 november 2009

Jeg har sclerose og for lavt stofskifte, og har, antager jeg, i den forbindelse taget/tager fortsat meget på. Jeg har desuden problemer med at tabe mig igen - det ville jo være bedre for min sygdom ikke at veje for meget. Jeg har overvejet at gå til en en diætist, men det er jo dyrt hvis resultatet så ikke lykkedes. Har du nogle gode råd?

Først og fremmest er det væsentligt at dit stofskifte bliver reguleret, så der er balance her, idet stofskiftet har betydning på næsten alle funktioner i kroppen. For at medicinen for for lavt stofskifte kan virke, kræves både mineralerne zink, selen og gode fedtstoffer. Så selvom det lyder modsætningsfyldt, så skal du både have olietilskud og tilskud af selen og zink.

Muligheden kunne være at benytte 3 stk EPA-GLA+ fra firmaet Biosym, som indeholder både fiskeolie og GLA. Derudover vil jeg foreslå at du tager 1 stk Bio-Selen med zink fra firmaet Pharma Nord. Man ved, at medicinen Eltroxin, skal omsættes fra én form til en anden ved hjælp af et stof, et enzym, og dette enzym kræver de nævnte næringsstoffer. Jeg vil bestemt anbefale dig at sørge for disse næringsstoffer - så vil det med vægten også have meget lettere ved at falde på plads. Her er desuden noget af et tidligere svar, som jeg mener også vil kunne gøre sig gældende for dig:

Ofte vil der, når man forsøger at opnå vægttab gennem at reducere sin energiindtagelse ved at spise mindre, ske et fald i kroppens hvilestofstifte. Hvilestofskiftet udgør den største del af kroppens daglige energiforbrug. Når hvilestofskiftet falder, sker der samtidig en reduktion i det daglige basale energiforbrug. En væsentlig årsag til, at hvilestofskiftet falder ved vægttab er, at når kroppens fedtdepoter reduceres, sker der samtidig et fald i kroppens muskelmasse. Når muskelmassen bliver mindre vil hvilestofskiftet sænkes, da hvilestofskiftet er tæt knyttet til muskelmassens størrelse.

Imidlertid vil regelmæssig motion stimulere til proteinopbygning og muskeltilvækst. Det betyder, at man ved at motionere kan undgå fald i hvilestofskiftet og dermed i det basale energiforbrug. Jeg har en enkel ting, jeg vil foreslå dig, nemlig at spise grove grønsager i stedet for salatgrønsager, som tomat og agurk. Brug kål, som broccoli, blomkål og savojkål (eller andre afhængig af årstiden) og brug rodfrugter, som gulerødder, i kombination med selleri, pastinak, persillerod og rødbeder. Ærter, porrer, løg og hvidløg vil også være fint. Hvis kræfterne er til det, så benyt friske grønsager, og ellers så benyt supermarkedernes store udvalg af frosne grønsagsblandinger eller kombiner det. Du vil få flere kostfibre og blive mere mæt af at få grove grønsager end af salatgrønsagerne.

Du nævner ikke fedtstoffer i forbindelse med din kost, men jeg vil foreslå dig 3 stk EPA+DHA+ i kombination med fisk, både fede og magre samt at benytte olivenolie dagligt til maden, både den kolde i form af dressing (olie/eddikedresseing) og til den varme mad. Uden fedtstof skabes unødige smertetilstande (inflammation) og du vil desuden have sværere ved at tabe dig.

Skrevet d. 22 november 2009