Vægtøgning og opretholdelse af salt- og væskebalance
d. 30 juli 2013

Jeg er en ung mand på 24, der tager Rebif 3 gange ugentligt. Det har jeg gjort i 4 måneder af det halve år jeg har været diagnosticeret.
Det sidste års tid har jeg tabt mig kraftigt, og det kombineret med en nedsat appetit dagen efter jeg har taget min medicin, gør at min fedtprocent nu er helt nede på 5,3%. Jeg har et ønske om at tage et væsentligt antal kilo på, og jeg vil høre dig om der er noget kost som er overskueligt, som jeg kan fokusere på at indtage, med henblik at tage på, de dage jeg har svært ved at spise meget. Det skal i den sammenhæng nævnes, at min mave ikke bryder sig om lactose.

Mit andet spørgsmål går på, hvorvidt du har nogle råd til, hvordan man bedst holder kroppen i ordentlig salt- og væskebalance, i de perioder hvor ens blærefunktion driller, i et omfang hvor man lader alt det væske ud man indtager efter en halv til en hel time?
Du skal vide, at al den hjælp man får af jer i og omkring foreningen, er helt fantastisk og gør det hele ekstremt meget mere til at holde ud, når man er nydiagnosticeret.

Det er utroligt dejligt at høre, at du i en svær situation som ny-diagnosticeret kan finde brugbar hjælp og vejledning hos Scleroseforeningen. Og jeg vil selvfølgelig gøre mit bedste for at følge op på dette med et brugbart svar på dine spørgsmål! 

Du skriver ikke hvad din vægt og højde er, sådan at en udregning af BMI kan anvendes til at vurdere din ernæringstilstand, hvilket er den normale fremgangsmåde. Ifølge BMI skalaen er man normalvægtig, hvis éns BMI ligger imellem 18,5-24,9 og undervægtig, hvis BMI ligger under 18,5. Du kan udregne din BMI ved hjælp af denne formel: kropsvægt i kilo divideret med (højden i m x højden i m) Men baseret på din fedtprocent, der bestemt ligger i den lave ende, er du formentlig på grænsen til undervægt eller i hvert fald i den lave ende af normalvægt ifølge BMI skalaen. Mænd i din aldersgruppe bør have en fedtprocent på ca. 10-20 %, så du har helt ret i, at det ville være godt for dig at tage på nogle kilo på.

På baggrund af din sygdom, den medicin du tager og den nedsatte appetit som følger med, vil jeg anbefale dig at følge en version af kostrådene, som er udviklet til mennesker, der er såkaldt småtspisende. Mennesker som er småtspisende kan af forskellige årsager ikke indtage mad i den mængde, der er nødvendig for at dække kroppens behov for energi og næringsstoffer. Som i dit tilfælde vil dette resultere i et uønsket vægttab.
Kost til småtspisende er generelt karakteriseret af små, overkommelige portioner med et stort energiindhold. Det vil sige, at kosten indeholder mere fedt end normalt, da fedt er det næringsstof der indeholder mest energi, og lidt mere protein, men til gengæld lidt mindre kulhydrat. Det er vigtigt at spise hyppigt, 6-8 små måltider om dagen inklusiv energi- og proteintilskud. Kostrådene er som følger:

1.   Spis kun lidt frugt og grønt hver dag
      Spis flødestuvede grøntsager, opbagte, legerede grøntsagssupper eller grøntsagsmos med smørklat
      Brug gerne frosne grøntsager
      Vælg henkogt frugt eller tørret frugt, avocado, frugtjuice samt frugtgrød med fløde
2.   Spis ofte fisk og fiskepålæg
      Spis fede fisk i form af fiskesalater, makrel, sild, laks, tun i olie o. lign.
      Brug gerne mayonnaise og remoulade
3.   Spis kun lidt brød og gryn hver dag
      Spis tynde skiver brød med fedtstof og pålæg
      Spis gerne grød kogt på sødmælk og med en smørklat på
4.   Vælg mælkeprodukter og ost med et højt fedtindhold
      Vælg sødmælk, sødmælks-yoghurt, ymer og kakaomælk af sødmælk
      Spis flødeis og koldskål med fløde
      Vælg 45+ ost i tykke skiver eller som ostestænger. Brug fede flødeoste og skimmeloste på kiks og brød
      Brug piskefløde, creme fraiche 38% og flødeoste i sovse og supper
      Drik gerne proteindrikke
5.   Brug gerne smør, margarine og olier i rigelige mængder
6.   Vælg kød og pålæg med højt fedtindhold og inddrag æg i kosten
7.   Sluk tørsten i energiholdige drikkevarer
      Drik gerne saftevand, juice, sodavand, mælk, drikke-yoghurt, kakao og energidrikke
8.   Vær fysisk aktiv – i det omfang det er muligt
      Motion - også i det små - øger appetitten

Du har en yderligere kost-udfordring, da du ikke kan tåle laktose (mælkesukker), og derfor er der jo dele af disse kostråd, som du ikke helt kan følge. De fleste mennesker med laktoseintolerance kan godt tåle 1-2 dl mælkeprodukter om dagen, og hvis dette også gælder for dig, er det vigtigt at vælge de fede mælkeprodukter, som beskrevet i kostrådene. Og kan du tåle syrnede mælkeprodukter og fast ost, skal du gå efter det højeste fedtindhold.

Kostrådene anbefaler også protein- og energidrikke som en del af kosten. Du kan selv lave dem, eller de kan købes på apoteket. De færdigfremstillede tilskud er dog en ret dyr løsning, men de kan fås på recept, så hvis din læge er indstillet på dette, er der økonomisk hjælp at hente. De fleste større apoteker har et bredt udvalg af forskellige produkter med et højt indhold af protein og/eller energi, og vil også kunne vejlede dig i forhold til at undgå laktose i produkterne. Du kan sagtens selv lave proteindrikke m.m. ved at købe et proteinpulver i f.eks. Matas, helsekostforretninger, sportsforretninger eller motionscentre. Mange er fremstillet af protein fra mælk, så her skal du være sikker på at laktosen er fjernet, men der findes også et bredt udvalg af vegetabilske proteintilskud fra f.eks. soja og ært. Du kan i teorien tilsætte proteinpulver til alt, så det er bare at prøve sig frem.

Og apropos opskrifter, så vedlægger jeg et link til en lille kogebog fra Finsencentret på Rigshospitalet, hvor du enten kan downloade en pdf af kogebogen ”Lidt men godt” eller bestille et eksemplar. Kogebogen er fyldt med opskrifter, der er tilpasset mennesker med en lille appetit og som ønsker en vægtøgning. Opskrifterne er appetitvækkende og nemme at gå til med helt almindelige ingredienser, der fører til små, overkommelige portioner med et højt indhold af fedt og protein. Til mange af disse opskrifter kan du godt tilsætte ekstra protein i form af proteinpulver, og til de søde retter/mellemmåltider kan du på f.eks. apoteket købe et pulver med kulhydratet maltodextrin, der vil øge energiindholdet i f.eks. en smoothie, dessert eller i kaffe/te. Maltodextrin smager sødt og kan anvendes i al mad og drikke, kold som varm. Anvendelse og dosering vil fremgå af pakningen med pulveret.

Da du ikke spiser så meget, kunne det være relevant med et kosttilskud i form af en almindelig multivitaminmineral-tablet, evt. et produkt uden mineralet jern. Jern spiller muligvis en rolle i udvikling af de betændelsesreaktioner (inflammationstilstande), der giver skader på rygmarv og hjerne ved sclerose. Og evt. et ekstra tilskud af D-vitamin, sådan at du samlet når op på et indtag i størrelsesordnen 20-30 mikrogram om dagen. Mangel på B12-vitamin og D-vitamin kan give nogle af de samme symptomer som sclerose, så derfor er det vigtigt at sikre et tilstrækkeligt indtag af disse vitaminer. Helst fra kosten men i din situation kan dette være svært, og derfor bliver nogle enkelte kosttilskud relevante. Hvis du ikke spiser fisk og fiskeprodukter, kan jeg anbefale fiskeolie, 600-1200 mg om dagen.

Det er vigtigt at holde sig for øje, at dit fokus på nuværende tidspunkt er en vægtøgning. Det betyder også, at de normale kostanbefalinger er sat ud af kraft. Der er mange meninger om, hvordan vi bør spise, også hvis man har fået konstateret sclerose. Du vil derfor kunne finde artikler og indlæg m.m., der absolut anbefaler en anden måde at sammensætte sin kost, end den jeg anbefaler dig lige nu. Og forhåbentligt vil det om ikke alt for mange måneder være relevant for dig, at ændre på kosten igen, da du har taget på og øget både din muskelmasse og fedtprocent til det anbefalede. Så skal du i stedet tilnærme din kost til de almindelige 8 kostråd fra Fødevarestyrelsen, der er de officielle danske kostråd til voksne danskere, og som også anbefales mennesker med sclerose at følge af Scleroseforeningen. Men det er en anden snak, som du selvfølgelig er meget velkommen til at skrive til mig omkring, hvis du har spørgsmål!

Voksne mennesker har behov for at drikke 1-2 liter væske om dagen, afhængig af fysisk aktivitet, temperatur ude og inde, feber og sygdom m.m. Desuden får vi gennemsnitsligt 1 liter væske fra maden og danner 0,2-0,4 liter vand i døgnet, som en del af vores stofskifte. Nyrerne sørger for at opretholde kroppens salt- og væskebalance hvilket vil sige, at nyrerne sørger for at kroppen indeholder den rette mængde vand og salte. Et overskud udskilles gennem urinen, og et voksent menneske danner ca. 1-2 liter urin i døgnet. Vi mister også vand når vi sveder, via afføringen, en lille smule fra luftvejene når vi trækker vejret og generelt fra huden. Alt i alt er der normalt en balance, hvor vi tilfører kroppen 2-3 liter vand og mister den samme mængde vand fra kroppen. Det betyder også, at hvis vi tilfører kroppen mere væske ved f.eks. at drikke mere end det anbefalede, vil nyrerne også sørge for at udskille det overskud, som kroppen ikke har brug for som urin, hvilket vi oplever som hyppige toiletbesøg. Og det modsatte vil gøre sig gældende, hvis vi ikke drikker nok. Sygdomstilstande som f.eks. diabetes eller nyresygdom kan øge urinproduktionen. Urinvejsinfektioner kan øge fornemmelsen af at skulle lade vandet, men ikke urinproduktionen og sclerose kan ligeledes øge denne fornemmelse af at urinblæren er fyldt, uden at det er rigtigt. Urinblæren, der opbevarer urinen mellem vandladninger, styres af nervesystemet. Da sclerose beskadiger nerverne kan blærefunktionen hos nogle blive påvirket, sådan at man f.eks. oplever at vandet skal lades hyppigere, eller at det er mere presserende.

Når blæren indeholder 2-300 ml urin føler vi normalt trang til at lade vandet. Afhængig af hvad, og hvor meget vi spiser og drikker, hvor meget vi sveder m.m. vil blæren normalt være ”fyldt” hver 2.-4. time, men dette varierer fra person til person, og for mange er det ikke unormalt, at relativ kort tid efter at have drukket og spist, melder trangen til at gå på toilettet sig. Det vigtige er, at du lytter til kroppen, og drikker når du føler tørst og før, under og efter situationer som f.eks. motion, hvor du ved, at du mister vand og salte fra kroppen. Da det som oftest ikke er rent vand vi mister fra kroppen, men også salte, er det vigtigt ikke kun at drikke rent vand i løbet af dagen. Og specielt i din situation, hvor du ønsker en vægtøgning, skal du vælge juicer, juicebaserede smoothier, sukkersødet saft, sodavand m.m. Herved tilfører du også kroppen de forskellige salte, sammen med noget energi. Jeg er hverken læge, urolog eller neurolog, så derfor synes jeg, at du skal drøfte situationen med din læge og evt. få en henvisning til en specialist, sådan at du kan få afklaret, om der er et underlæggende problem ud over sclerosen.

Skrevet d. 30 juli 2013