Ukontrolleret latter og/eller gråd
d. 19 april 2011

Jeg har haft sclerose i ca. 10 år og har et spørgsmål der omhandler uhensigtsmæssige reaktioner.

Et efterhånden stort problem for mig, er at jeg, hvis jeg er anspændt, stresset eller ked af det, ikke kan lade være med at grine ret ukontrolleret i nogen situationer. Grænsen, hvor latter bliver til gråd virker ikke særlig langt væk.

Kan det have noget med sclerosen at gøre? Eller er jeg bare en tosse, der skal tage mig sammen?

Det er sådan, at vi som mennesker sædvanligvis er i stand til at styre/kontrollere vores følelsesudbrud, som for eksempel latter, gråd, irritation, vrede m.m., således at de forskellige følelsesudbrud forekommer i passende situationer.

Ved multipel sklerose (MS) kan der ske det, at skleroseskaderne i hjernen i en eller anden udstrækning ødelægger det "system", som normalt hæmmer følelsesudbrud. Det betyder, at personen ufrivilligt og uafhængigt af humøret eller den givne situation, pludseligt kan bryde ud i gråd eller latter.

Det vil ofte være pinefuldt for personen, da disse følelsesudbrud kan virke upassende, ligesom omgivelserne kan undre sig.

Som ved alle andre sklerosesymptomer forekommer problemet med ufrivillig latter og/eller gråd i forskellige sværhedsgrader, fra det ganske lette problem til det meget udtalte. Mange personer med MS, som har det nævnte symptom, har udbytte af antidepressiv medicin - som oftest i en lidt mindre dosis end ved depression. Den antidepressive medicin lægger en dæmper på de følelsesmæssige udbrud.

Du kan læse lidt mere om problemstillingen i pjecen: "Personlighed, væremåde og multipel sklerose", som kan rekvireres fra Scleroseforeningen.

Skrevet d. 19 april 2011