Ufrivillig vandladning – operation eller medicin

Spørgsmål

Er det muligt at blive opereret, så man holder op med at have ufrivillig vandladning, når man som jeg har sclerose. Mennesker som ikke har sclerose kan - ved jeg - blive opereret, så ufrivillig vandladning holder op.

Tager det lang tid at undersøge eller er jeg for utålmodig?

Svar

Desværre bliver jeg nok nød til at skuffe dig. Ufrivillig vandladning kan skyldes flere ting. De 2 almindeligste årsager er defekt lukkemekanisme og overaktiv blære muskel. Defekt lukkemekanisme svarer til en utæt pakning i en vandhane, der drypper. Her siver urinen ud ved anstrengelser i form af for eksempel løft, hoste, gang, løb og hop, og kan skyldes nedsynkning i underlivet. Denne form kaldes på lægesprog for stress-inkontinens. Den kan i mange tilfælde bedres ved bækkenbundstræning og helbredes ved operation.

Overaktiv blære skyldes, at viljens kontrol over vandladningsrefleksen er gået tabt. Vandladningen gå pludselig i gang, og man kan ikke undertrykke trangen, til man når toilettet. Det har et engelsk navn, og kaldes urge-inkontinens. Det er typisk denne form, som scleroseramte lider af. Den kan ikke afhjælpes ved operation, men kan mindskes med medicin, der hæmmer nerverne i vandladningsrefleksen eller afslapper blæremusklen. Der kan også i visse tilfælde gives indsprøjtninger i blæren, som lammer nerverne. Det virker i et vist antal måneder, og skal herefter gentages.

I sjældne tilfælde kan der indopereres proteser eller en nervestimulator, som kan bedre forholdene.

Undersøgelserne foretages på hospital og hos speciallæge, og behøver ikke at være langvarige.