Gå til hovedindhold

Ufrivillig gråd og latter

Spørgsmål

Jeg har haft PPMS i nu 4 år, og har siden starten været plaget lidt af at jeg ikke kan kontrollere gråd og grin. Ikke at der er byttet om på reaktionerne, men de er bare blevet meget kraftigere. Jeg har lært mig selv forskellige teknikker til bedre at kunne kontrollere især gråd, men jeg synes at det bliver sværere og sværere, og jeg vælger ofte helt at undgå situationer, hvor jeg kan blive følelsesmæssigt påvirket.

Hvis jeg tidligere kunne fælde en tåre ved triste eller glade ting, så hulker - med lyd på - jeg nu. Hvis der er noget sjovt at fortælle, kan jeg ikke få færdiggjort sætningen af grin.

Jeg skriver til jer for at få af vide, om der er noget man kan gøre ved dette - nogle ny teknikker jeg skal have tillært mig, da jeg synes at det påvirker mit sociale liv, i hvert fald på det grådlabile punkt. Jeg vælger ofte at forlade selskabet, hvis jeg har på fornemmelsen, at jeg bliver grådlabil. Det gælder også ture til biografen, meget selektiv på hvilke film jeg vil se, for ikke at bringe mig selv i en situation, jeg ikke kan styr. 

Svar

De symptomer som du beskriver, nemlig ufrivillig eller ukontrolleret gråd og latter, forekommer hos nogle personer med multipel sklerose (MS) og kan netop være socialt hæmmende.

Der sker det, at de "systemer" i hjernen, som kontrollerer/hæmmer følelsesmæssige udbrud, ikke længere fungerer, som de skal. Hvis symptomerne ikke er så udtalte, er det muligt at bruge forskellige teknikker til at hæmme følelsesudbrud. Men der kan komme en dag, hvor disse teknikker ikke længere virker tilstrækkeligt effektivt.

Der er rigtig mange personer med MS, som har stor gavn af en mindre dosis antidepressiv medcin, idet medicinen hæmmer de følelsesmæssige udbrud. Tal med din egen læge eller med læge i den Scleroseklinik, som du er tilknyttet.

I pjecen "Personlighed, væremåde og multipel sklerose" er symptomerne beskrevet, og der er nævnt nogle teknikker, som du måske allerede har afprøvet. Pjecen er gratis og fås i Scleroseforeningen.