Udtrætning ved cykling
d. 22 oktober 2014

Jeg er en kvinde på 59 år, som for 10 år siden fik stiillet diagnosen primær progressiv sclerose. Jeg har altid cyklet meget, og har klaret mig rimelig godt. Men det seneste ca. 1/2 år har jeg fået mærkbart svære ved at styre mit venstre ben, så jeg har måtte søge hjælp i form af en el-stimulator. Men jeg kan stadig cykle - nogen gange på en trehjulet el-cykel - selvom jeg skal være mere forsigtig, når jeg står af og på cyklen.

Det store problem opstår efter cykelturen, hvor jeg så knap kan flytte benet. Efter et hvil på 1/2 - 1 time kommer der igen kraft i benet. Jeg talte med Scleroseforeningens lægekonsulent i telefonen, og han sagde, at det er mine knæbøjere og hoftebøjere som bliver udtrættede. Men hvad er knæ- og hoftebøjere? Og kan jeg evt. lave nogen øvelser lige bagefter, så jeg lettere kan flytte benet?

Et andet problem er, hvis jeg cykler lidt længere, så begynder min fod at køre af pedalen. Her hjælper el-stimulatoren ikke, og jeg tør ikke sætte stoppere på pedalen, da jeg så er bange for at hænge fast med foden, for så vil jeg let falde. Derfor er jeg ved at undersøge skinner, som kan holde på min dropfod under cykling. Jeg har prøvet Flexbrace, men den har ikke den ønskede effekt. Har du gode råd i den sammenhæng?

Det er fint, at du fortsat cykler, da den gentagne bøje-strække bevægelse er godt for benene. Men du bliver uden tvivl også meget udtrættet af at cykle, og det er dét du oplever, når du skal af cyklen. Det er vanskeligt at lave nogle øvelser lige efter, da det er restitution, benet har brug for. Det er også derfor, at du oplever at benet fungerer bedre igen efter ½-1 time. Så pause er, hvad benet har brug for.

Hoftebøjeren er den muskel, der er med til at føre benet frem, da den løfter lårbenet. Knæbøjeren er hasemusklen, som er placeret på bagsiden af låret og som bøjer knæet. Når vi går, bruger vi primært hoftebøjeren, knæbøjeren og musklen der løfter foden til at føre benet frem. Du har allerede elstimulation til at hjælpe dig med at løfte foden, så jeg giver lægekonsulenten ret i, at det sikkert er de 2 andre muskelgrupper, som udtrættes. Det er meget almindeligt, at det er disse muskelgrupper, som bliver svage ved sclerose, og som gør det vanskeligt at føre benet frem. Umiddelbart er det svært at rådgive dig om, hvad du kan gøre, når restitution er, hvad benet har brug for. Eventuelt vil du kunne blive siddende lidt på den 3 hjulede cykel, inden du står af eller køre lidt kortere.

I forhold til din dropfod, så har du allerede en elstimulator, som hjælper dig, når du går. Når du cykler kan den i visse tilfælde hjælpe lidt til, men hvis du bliver udtrættet i hele benet, bliver det svært at beholde foden på pedalen. En manchet man kan skubbe foden ind i er en god løsning, og forhåbentlig kan du ikke vælte, når det er en 3-hjulet cykel du har. Alternativt kan man bruge en klassisk dropfodsskinne, som holder foden bøjet, men som ikke nødvendigvis holder foden på pedalen. Flexbrace er en mulighed, men der findes mange andre typer af dropfodsskinner. Det er bandagisterne der tilpasser disse, så find din lokale bandagists hjemmeside og se hvilke muligheder der er. Ring evt også til dem og forklar problematikken. Men husk, den holder kun foden bøjet og er beregnet til gang. Derved holder den ikke nødvendigvis din fod på pedalen, hvis f.eks. dit knæ begynder at dreje indad. Her er det kun en manchet på pedalen, som kan hjælpe.
 

Skrevet d. 22 oktober 2014