Gå til hovedindhold

Udtrætning af musklerne ved spinning

Spørgsmål

Findes der medicin eller kosttilskud, der kan mindske udtrætningen i musklerne? Jeg har gået til spinning i de 15 år, jeg har haft sclerose. Efter at være stoppet et års tid - da det ikke var en fantastisk oplevelse til sidst - er jeg startet igen, fordi jeg kan mærke at mine ben har ret godt af træningen. Problemet er nu at mine ben ikke er ret meget værd efter en halv times tid - kan man gøre noget for at mindske/udsætte udtrætningen?

Svar

Der findes desværre ikke noget medicin eller et kosttilskud, der kan mindske udtrætningen i musklerne. Du skal derimod, lige som alle der træner, tænke på at bygge formen gradvist op. Der findes spinning hold på forskellige niveauer, og selv om du har spinnet i mange år, så har du holdt pause i 1 år. Derfor skal du bygge formen gradvist op. Efterfølgende skal du restituere, dvs udspænding af lår og lægmuskler for at mindske stivhed og drikke rigeligt med vand. Evt. indtage et af hovedmåltiderne inden for 1 time efter træningen. På dette tidspunkt er musklerne og energidepoterne ekstra modtagelige for at fylde energidepoterne op igen. Protein og kulhydrat er vigtigst. Slutteligt er hvile essentielt.

Disse råd gælder for alle; oveni dette skal du så lægge din MS. Jeg ved ikke, hvor meget du er påvirket af den, men den gør, at du skal bygge træningen endnu mere gradvist op. Når du kan mærke, at du ikke har mange kræfter tilbage i benene, så gå ned i tempo og belastning og cykle langsomt. Dette kan evt. give benmusklerne den pause/restitution de har brug for.