Uddannelsesvalg, IT
d. 15 februar 2010

Jeg er uddannet grafisk trykker, men har ingen intentioner om at videreuddanne mig inden for den grafiske branche, sa den faglige stolthed er væk og jeg derfor ikke har tænkt mig at blive inden for denne.

Jeg er 30 år, har htx og 9 års erhvervserfaring.

Jeg har tænkt mig at læse til datatekniker, men hvem vil have en 30-årig familiefar til 2, som ikke har den faglige IT-viden, som alle går og sukker efter?. Jeg kan nu brugervenligt IT, altså maile, søge og skrive på en computer. Så er man vel kun 5% fremme i bussen? Jeg står som intetvidende inden for IT-branchen - og hvem vil egentlig have sådan én?

Jeg har sendt langt over 20 ansøgninger afsted og alle kom retur med tommelfingeren nedad. Nogen tog ikke folk ind på grund af finanskrisen, mens andre ikke havde behovet.

Jeg fik diagnosen sclerose i 2008, men har ingen mén efter dette og tager min medicin 3 gange om ugen. Jeg arbejder til daglig 37 timer om ugen, men det meget stående arbejde som trykker, som gør at jeg bliver meget træt. Man skal jo være glad og familiefar når man kommer hjem til den lille familie, men kroppen gør at det gør ondt at smile og være der for familien. Det har jeg mærket meget til, her på det sidste.

Så nu skulle tiden være, til at vælge en ny og spændende levevej.

Hvem vil egentlig have én, med en kronisk sygdom, hvis man skulle søge en læreplads? Jeg har altid sagt sandheden omkring min sygdom, og jeg vil heller ikke fortie noget overfor en kommende arbejdsgiver.

Jeg har læst om uddannelserne multimediedesigner, web integrator og datamatiker, for finde nogle uddannelser som ikke var nær så lange som datatekniker (5 år). Multimediedesignere (2 år) har svært ved at finde jobs bagefter, har jeg fået fortalt. Web integrator (1 år 9 måneder) lyder ok spændende, men hvad med job bagefter? Datamatiker (2 år 6 måneder) lyder også spændende, men de forlanger bestået matematik B-niveau. Det kan jeg, med oprejst pande, sige er mislykkes for mig. Så den uddanelse kan jeg godt strege, men tanken har været der.

Hvilke IT-uddannelser skal man egentlig vælge, hvis man bare skal have en nogenlunde mulighed for at få et arbejde bagefter? Hvad forlanger man egentlig af en kommende IT-elev? Skal man kunne skille og samle en computer, have lavet sine egne spil og programmer, inden man fyldte 20 år, eller?

Det ville jo være rart, hvis jeg kunne give dig et konkret svar på fremtidige jobmuligheder inden for IT-branchen, men som du selv er inde på, er det ikke så lige til.

Du kan dog gøre det at du tager en dialog med nogle af de IT-virksomheder du har søgt ud til, for at høre dem om, hvordan de ser på fremtiden, hvilke funktioner de ser der vil være behov for inden for de næste 2-5 år, hvilke krav de vil stille til deres medarbejdere osv. Alternativet er at du kigger rundt i dit eget netværk, for at søge den samme information.

Du kunne også bruge stillingsopslag på lidt den samme måde. Læs opslaget, hvis du så finder det, eller virksomheden, interessant, så ring til dem og få en snak og lidt råd.

Med mit kendskab til branchen, har den dog altid været kendetegnet ved at have support-konsulenter, der på et rimeligt plan kan foretage konfigurering, installation, vejledning og support. Ikke på ekspertniveau, men mere bredt og med en stor berøringsflade.

De uddannelser du nævner er alle SU-berettigede uddannelser, men hvis du kigger under listen med muligheder for plads som voksenlærling på www.jobnet.dk, vil du finde nogle data- og kommunikationsuddannelser der måske var noget for dig.

Da du er fyldt 25 år, kan du inden for visse fag blive voksenlærling, hvilket betyder at din læreplads får tilskud fra det offentlige, således at du vil få en højere løn end almindelige lærlinge.

Jeg kender ikke dine motiver til at ville søge ind i IT-branchen, men måske en præcisering kunne åbne op for andre brancher, således at der dukkede nye muligheder op med de samme arbejdsfunktioner.

Hvis du ikke allerede kender hjemmesiden www.ug.dk, var det en god ide at kigge der. Den giver ud over et overblik over samtlige danske uddannelser, også en god strukturel tilgang til interesseområder.

Skrevet d. 15 februar 2010