Uacceptable bivirkninger
d. 15 juni 2010

Jeg blev for omkring en måned siden sat på Rebif, på den mindste dosis, men allerede samme nat som jeg havde taget første dosis fik jeg voldsomme smerter i benene.

Dum som jeg var fortsatte jeg behandlingen endnu 2 uger før jeg tog kontakt til hospitalet - det kunne jo være at det bare var mig som var pivet, tænkte jeg. På hospitalet hev de mig dog af medicinen med det samme.

Nu vil de så have at jeg skal prøve Copaxone. Tidligere var jeg på Extavia, men det virkede heller ikke rigtigt.

En anden ting som virkelig går mig på, er at når jeg stikker mig, så får jeg kæmpe store røde mærker -her taler vi om dobbelt størrelse af en 5-krone - som er ømme og nogen gange hårde og smertefulde. Mærkerne er ca 1-2 måneder om at gå helt væk igen.

Jeg føler ikke at hospitalet tager det seriøst, når jeg fortæller dem om dette. De slår det bare hen som en bivirkning og siger at "det er ikke så slemt".

Nu tænker jeg så: Hvis Copaxone heller ikke virker, hvad bliver så det næste? Eller hvad når jeg efter de første 3 ugers behandling er løbet tør for stikkesteder, fordi der er røde mærker over alt?

Jeg har opgivet at stikke andre steder end på lårene og ballerne, da jeg fik ar af det, så der holder jeg mig fra.

Jeg kan forstå at du har uacceptable bivirkninger af beta-interferonbehandling og at du nu skal skifte til Copaxone. Der er typisk færre bivirkninger til Copaxone, så jeg mener at du kan forvente, at det bliver mindre problematisk, at passe din sklerosebehandling i fremtiden.

Hvis der alligevel skulle være problemer med Copaxone, kan en af de nye tabletbehandlinger måske være et tilbud, hvor vi forventer at Cladribine kommer på markedet til efteråret og Fingolimod i starten af 2011.

Skrevet d. 15 juni 2010