Tysabri overfølsomhed
d. 22 oktober 2013

Jeg er Morbus Chron patient. Jeg er blevet sat i behandling med Tysabri, som jeg fik fortalt af lægen, også anvendes mod sclerose.

Jeg har fået medicinen 2 gange nu, og begge gange har jeg oplevet en brændende fornemmelse i infusions-armen, brystkassen, og fået ondt i brystet samt vejrtrækningsproblemer. Første gang skallede huden på min hånd af - det sted hvor nålen var lagt - i ugen efterfølgende. Sidste gang begyndte jeg at ryste sammentidig med, at lægen beroligede mig med 4 mg Midazolam. Begge gange har jeg oplevet hovedpine i op til 72 timer efter infusionen. Da jeg skulle have medicinen idag, oplevede jeg samme brændende fornemmelse i armen, og jeg bad om at få seponeret infusionsmaterialet. Overlægen og jeg talte sammen, og han søgte at overbevise mig om, at det var en psykisk betinget reaktion, hvad jeg tillod mig at stille tvivl ved.

Der var intet problem i at jeg ikke ville have medicinen denne gang, og vi enedes om et kompromis, men jeg er blevet lidt nysgerrig, er jeg små-paranoid hvad angår Tysabri, eller er der folk, der er overfølsomme af ukendt årsag?

Man kan godt være overfølsom overfor Tysabri. Ca. 6% danner antistoffer mod Tysabri, hvilket dels neutraliserer effekten, men også kan give anledning til allergi. Dette vil dog kunne ses i en blodprøve, hvor man tester for antistofferne efter ca. 3 måneders behandling.

Skrevet d. 22 oktober 2013