Tysabri og graviditet medio 2010
d. 20 april 2010

Min kæreste og jeg har besluttet, at vi gerne vil have et barn sammen. Jeg har MS og får Tysabri. Vi har læst, hvad vi kan finde frem til omkring Tysabri og graviditet, men vi er lidt forvirrede efter at have læst de forskellige svar her på hjemmesiden. De fleste svar er et par år gamle, og tingene kan jo have ændret sig i den tid.

Vores spørgsmål går derfor på:

1. Skal man holde pause med Tysabri, inden man prøver at blive gravid? I så fald, hvor længe?

2. Hvad sker der, hvis man bliver gravid imens man fortsat tager Tysabri, eller uden pause? (hvis pause fra Tysabri er nødvendigt med den viden, man har omkring det her i 2010).

3. Er der noget problem i at tage Modiodal, imens man er gravid? Er det skadeligt for barnet?

De regler der gælder aktuelt for Tysabri og graviditet er, at du kan fortsætte behandlingen indtil, du har en positiv graviditetstest. Der er intet, der tyder på at Tysabri skulle være skadeligt for fosteret. Derimod er der formentlig en betydelig risiko for, at du udvikler nye sclerosesymtomer, hvis du stopper behandlingen, mens du forsøger at blive gravid.

Når du er gravid, vil graviditeten i stort omfang beskytte dig mod sclerosen og man kan derfor stoppe behandlingen i resten af graviditeten.

Hvad angår Modiodal, som du tager mod træthed, er anbefalingen at behandling stoppes under graviditet, da der ikke er tilstrækkelig erfaring med præparatet.

Skrevet d. 20 april 2010