Tysabri og celleforandringer
d. 29 januar 2012

For ½ år siden fik jeg fjernet et modermærke af 2 omgange, da der viste sig at være celleforandringer af moderat karakter, og alt skulle være fint nu.

Det forholder sig således, at jeg skulle have været startet på Tysabri, men mit modermærke har sat en stopper for det. Er der nogen retningslinjer hvad angår Tysabri og celleforandringer i modermærker, når der ikke er konstateret kræft?

Jeg er meget forvirret, da jeg er på Avonex og har mange attakker med føleforstyrrelser i højre side.
Det er altid højre side som bliver ramt, og det bekymre mig, at jeg ikke kan komme på noget mere effektiv behandling. Gilenya må jeg ikke komme på pga. stor Herpes aktivitet i perioder.
Er der et alternativ til Avonex, som har større effekt af fx. 1. valg præparaterne eller et andet alternativ?

Man kan ikke få Tysabri, hvis man har en aktiv kræftsygdom (aktuel malign sygdom).
Jeg kan desværre ikke udtale mig om, hvad der ligger til grund for den beslutning, der er taget vedrørende Tysabri og dit modermærke, og for den sags skyld heller ikke vedrørende Gilenya og dine Herpesudbrud.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at du ikke kan få behandlet din MS tilstrækkeligt, hvis Avonex ikke virker effektivt nok. Der er dog den mulighed, at bruge Rebif eller Avonex i kombination med månedlig binyrebarkhormon-behandling (Medrol), da det har vist sig, at have en effektivitet, der skønnes at ligge tæt på f.eks. Gilenya.
Om ca. 1 år vil der endvidere komme et nyt behandlingstilbud mod attakvis MS med BG-12 tabletter, hvilket eventuelt kan blive et tilbud til dig i fremtiden.

Skrevet d. 29 januar 2012