Trætte ben
d. 11 september 2014

Jeg har haft sclerose siden år 2000. Har vel haft et ok forløb, lidt attakker. Er i behandling med Avonex, og det går også ok. Har en nerveskade i rygmarven, en skade der gør at jeg har sindssygt mange smerter sidst på dagen, når man sætter/ligger sig ned. Det har jeg så fået Tramafol Actavis 50 mg, tager 3 stk og det fungerer fint.

De seneste måneder har jeg fået problemer med mine ben gør ikke decideret ondt, men de er bare sindssygt trætte, føler ikke jeg har nogle kræfter i dem. Det er meget nyt for mig, for har altid kunne gå meget lange ture. Hvad skyldes det problem nu, og er det sclerosen der er på spil?

Hvis dine symptomer har ændret sig, så du nu også har fået kraftnedsættelse/lammelse i benene, tyder det på, at sygdommen er forværret, og at du muligvis har fået et nyt attak. Du skriver dog, at du har haft problemet i nogle måneder, og jeg kan ikke umiddelbart afgøre, om forværringen er sket langsomt, og dermed ikke er udtryk for attak, men at sclerosen muligvis er skiftet til progressiv sygdomsudvikling. En sidste ting, der må afklares er, om du muligvis kan have en infektion, f.eks. blærebetændelse, der forværrer symptomerne fra et gammelt attak. Under alle omstændigheder må du kontakte din MS klinik og få afgjort, hvilke muligheder der er for behandling.

Skrevet d. 11 september 2014