Træthed er et problem
d. 2 april 2014

Trætheden er et mega problem for min kæreste. Vi har begge primær progressiv MS og får ikke medicin for MS. Vi tager kosttilskud som B, C og D vitaminer og fiskeolie. Min kæreste tager desuden 1 1/2 kodimagnyl x 2 dagligt. Med en mærkbar effekt nu gaber han ikke konstant som tidligere.
Vi har begge store kognitive vanskeligheder som følge af MS, men holder modet oppe ved vores samvær. Kunne bare godt tænke os at have mere energi til en fornuftig dagligdag. Er der medicin på vej som kunne hjælpe på vores udfordringer.

Kronisk træthed ved MS kan være et stort problem, og er også en stor behandlingsmæssig udfordring. Man kan forsøge at optimere forhold, som kost og fysisk aktivitet og medicinsk kan man prøve Magnyl - som din mand. En undersøgelse har vist, at Acetylsalicylsyre (fx. Aspirin, Idotyl og Magnyl) i en dosis på 625 mg to gange om dagen kan reducere MS træthed. I Danmark sælges Acetylsalicylsyre kun som tabletter eller brusetabletter på 500 mg. Inden en behandling eventuelt startes, bør man diskutere med sin læge, om behandlingen kan tåles.

Modiodal kan forsøges mod sklerosetræthed, hvis man udtrættes op ad dagen, men der er ikke dokumentation for behandlingens effekt, specielt ikke hvis man er kronisk træt. Desværre har jeg ikke hørt om nye behandlinger, der skulle være på vej.
Hvis du er dårligt gående, eller har en meget begrænset gangfunktion, kan man prøve Fampyra, der forbedrer mobiliteten. Patienter der bruger Fampyra fortæller ofte om, at de føler sig mindre trætte, selvom denne effekt ikke er dokumenteret.

Skrevet d. 2 april 2014