Træthed, behandlingsmuligheder
d. 16 januar 2013

Kan overvældende træthed behandles/mindskes?
Desværre fylder trætheden mere og mere og opleves nærmest invaliderende.

Træthed er ofte et af de værste symptomer patienter med sclerose klager over. Hvis det er relateret til et attak, er der håb for at det mindskes, når attakket er i bedring. Som en patient sagde - har man en pose energi, som man må prøve at administrere - så ved at tilrettelægge sine gøremål uden at nogle dage bliver uoverkommelige, kan man måske opleve trætheden mindre begrænsede. Tilstrækkelig søvn kan måske også hjælpe, men desværre ikke altid. Nogle tager en middagslur (med eller uden effekt) og nogle power-napper, når trætheden er overvældende.

Medicinsk behandling har været forsøgt med varierende held, hvis søvnighed er hovedproblemet, men ofte har træthedsklagerne mere karakter af udtrætbarhed og uoverkommelighedsfølelse/udmattelse. Præparatet er udviklet til patienter med narkolepsi, en sjælden sygdom, hvor man kan falde i søvn midt i maden eller ligende.

Med støtte fra et medicinalfirma er der for år tilbage udgivet et hæfte med grønt omslag "Sklerosetræthed", og det kan du få udleveret  gratis på din scleroseklinik eller hos Scleroseforeningen.

Skrevet d. 16 januar 2013