Træning ved udtrætning
d. 22 november 2009

Jeg er, af scleroseklinikken, blevet anbefalet at prøve at gå i et fitnesscenter og her få fat i en dygtig instruktør, for at få lagt et passende program. For nogle skulle det være meget gavnligt og for andre det modsatte.

Jeg har især problemer med voldsomme udtrætninger, af flere dages varighed, samt med at min gangdistance er blevet formindsket fra ca. 4,5 km til ca. 2 km.

Mit spørgsmål er nu: Hvad er vigtigst, når jeg træner? Er det at lave øvelserne med meget lidt vægt og mange gentagelser efter hinanden, eller med mere og øgende vægt og så få gentagelser?

Når du har kraftig udtrætning over flere dages varighed vil jeg anbefale, at du begynder med mange gentagelser og lav belastning/vægt. Det er indtil videre den træningsform, der er flest gode resultater med.

Hvis det viser sig, at det går fint, når du har trænet for eksempel 2 måneder, så ville jeg anbefale mere vægt og færre gentagelser. På denne måde bygger du det skånsomt op, så du undgår mere udtrætning som følge af træningen.

Udover træningen i de traditionelle maskiner, vil jeg anbefale crosstraineren til kondition og koordination.

Bed også instruktøren om at lægge noget balancetræning ind i programmet.

Skrevet d. 22 november 2009