Træning og attak
d. 26 oktober 2010

Jeg har fået et attak, som giver smerter i mit venstre ben, dette er naturligvis ubehageligt, men hvordan skal jeg forholde mig imens, skal jeg forsætte med at træne og være fysisk aktiv, eller skal jeg holde mig lidt i ro og håbe at det snart raser af igen?

Derudover har jeg hørt et sted, at Modiodal - energipiller - måske kan være med til at frembringe disse attak, er det bare noget en har misforstået, eller skal jeg stoppe med energipillerne for ikke at få attak?

Når man har et attak, mener jeg ikke, at man skal presse sin krop voldsomt men tage den lidt med ro .
Dermed være ikke sagt, at man skal sidde helt passivt, og jeg har da også patienter, som synes det er godt at fortsætte sin træning, og føler de kommer hurtigere ovenpå.  Det afhænger nok en del af, hvor voldsomt attakket er.
Under alle omstændigheder gælder det jo om, at man så hurtigt som muligt bliver trænet op efter et attak.

Til dit spørgsmål om Modiodal – som mange bruger mod MS træthed. Jeg har aldrig hørt, at det skulle kunne provokere et attak. Til gengæld har det en lang række øvrige bivirkninger.

Skrevet d. 26 oktober 2010