Træner jeg rigtigt
d. 22 november 2009

Mit spørgsmål går på, om jeg har nok "hviletid", til at mine muskler kan opbygges, imellem mine forskellige træningsdage.

Her tænker jeg på, at når jeg træner, rives mine muskelfibre jo itu, hvorefter de genopbygges endnu stærkere, hvis "hviletiden" er den rigtige. I modsat fald, vil jeg ikke træne mig stærkere, men måske få tilbagegang i min muskelopbygning. Håber at dette er rigtig forstået.

Jeg træner som følgende:

Mandag er jeg til 3 kvarters ridning, har så halvanden times pause og derefter til behandling hos fysioterapeut.

Tirsdag er jeg til 1 times fysisk træning ved fysioterapeut - derefter tre kvarters pause - og så har jeg 1 time i varmtvandsbasssin.

Onsdag holder jeg en fridag.

Torsdag er jeg til 1 times fysisk træning ved fysioterapeut.

Fredag har jeg 3 kvarters ridefysioterapeut.

Lørdag og søndag holder jeg fri.

Udover at høre om jeg får nok "hviletid", har jeg endnu et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med: Derhjemme har jeg en crosstrainer. Kan jeg bruge den i ugens løb, eller bliver det for meget?

Jeg vedligeholder, men føler ikke jeg bliver fysisk stærkere. Tror du, at jeg træner for lidt eller træner jeg for ofte?

Mit største problem i hverdagen er dropfod og træthed.

Hvis man ser på træning og restitution hos mennesker, der ikke fejler noget, gør følgende sig gældende:

Restitutionsperioden er meget afhængig af den intensitet du træner med og den type muskelarbejde der udføres. Man kan arbejde koncentrisk eller excentrisk.

Hvis man står med en håndvægt og bøjer hånden mod skulderen sker der en forkortelse af biceps/bøje musklen = koncentrisk muskelarbejde. Når man sænker håndvægten arbejder musklen, mens den forlænges = excentrisk muskelarbejde. Excentrisk muskelarbejde kræver længere restitution.

Hvis man så styrketræner med max intensitet, det vil sige max belastning og 8 gentagelser, siger man at der bør gå 48 timer inden man træner de samme muskelgrupper igen. Hvis man derimod kredsløbstræner med lav/moderat intensitet (50-80% af max puls) er restitutionsperioden kort og så kan man godt træne flere på hinanden følgende dage.

Ud fra din beskrivelse kan jeg se, hvor lang tid du træner, men ikke hvor intensivt du træner. Jeg kan heller ikke se, hvilken type træning det er du laver hos din fysioterapeut. Er det balancetræning, styrketræning, kredsløbstræning eller andet? Så derfor er det meget svært at sige, om du træner for lidt eller for ofte.

Jeg vil anbefale dig at tale med din fysioterapeut om, hvorvidt I eventuelt kan ændre på træningen i en periode. For eksempel prøve at træne lidt hårdere og så se hvordan du reagerer på det.

For ét er restitution, når man ikke fejler noget, noget andet er restitution, når man har sclerose med udtrætning.

Du skal respektere det, hvis du bliver for udtrættet.

Med hensyn til crosstraineren, så er jeg meget begejstret for den. Den guider dine arme og ben, så du skal ikke koncentrere dig om hvor du sætter fødderne. Den giver god kredsløbstræning og arbejder med symmetrien i kroppen. Jeg så gerne, at du brugte den. Det skal dog gøres i samråd med din egen fysioterapeut, som kender dig.

I skal tilrettelægge dit ugeprogram. Så kan I siden justere i træningsmængden og intensiteten og sammen vurdere, hvad der er bedst for lige netop dig.

Skrevet d. 22 november 2009