Tilskud af vitamin D3

Spørgsmål
Hvordan skal man forholde sig i forhold D-vitamintilskud til sclerosepatienter? Hvor mange IU skal der eventuelt gives pr. dosis? Vil det desuden være hensigtsmæssigt, også at tage et tilskud, hvis man er barn af en scleroseramt?
Svar

I Ugeskrift for Læger fra den 22. Juni 2009, er der en oversigtsartikel om Vitamin D-mangel, af overlæge Henrik Hey, farmaceut Anne Schmedes, cand.scient. Peer Horn og overlæge Ivan Brandslund.

Heri anbefales det, at den optimale koncentration af vitamin D (målt som 25-hydroxy-vitamin D) er over 80 nmol/l i blodet. Hvordan ens niveau i blodet ligger, fremgår af en blodprøve, som fås via egen læge eller neurologisk klinik. Hvis ens vitamin D i blodet ligger under 50 nmol/l er det for lavt.

I sommerperioden får vi vitamin D ved at opholde os i solen, vær dog opmærksom på at undgå middagssolen. Derudover får vi vitamin D fra kosten, især fra fede fisk.

Når mængden af tilskud skal vælges vil jeg foreslå, at udgangspunktet er måling af D-vitamin i blodet.

I artiklen i Ugeskrift for Læger foreslås tilskud på 35-38 microgram pr dag, indtil man har sikkerhed for at større doser er ok. 35-38 microgram svarer til 1400 IU (internationale enheder). 10 microgram vitamin D3 svarer til 400 IU vitamin D3.

I nogle undersøgelser har man konkluderet at risikoen for autoimmune sygdomme, som for eksempel type-I-diabetes, type II-diabetes, MS og leddegigt er forøget ved vitamin D-mangel. Desuden ser D-vitamin mangel ud til at have betydning for udvikling af inflammatoriske tarmsygdomme og hjertekarsygdomme samt sandsynligvis forskellige typer af cancer.

Det er hensigtsmæssigt at vi alle ligger på over 80 nmol/l i blodet året rundt.

Jeg vil anbefale at man, også som barn af scleroseramt, som udgangspunkt får sine værdier af D-vitamin i blodet målt og i øvrigt tager D3 vitamin som tilskud.

Der skal doseringer på 250 microgram om dagen for at dosis af vitamin D3 kommer for højt op, så hvis man holder sig på niveauet 35-38 microgram D3 vitamin pr dag, eksisterer denne risiko ikke.

Til gengæld er der mange sygdomsforebyggende grunde til at holde sit D-vitamin niveau på ca. 80 nmol/l målt ved en blodprøve.