Tilskud af D-vitamin

Spørgsmål

I forbindelse med at jeg fik konstateret sklerose sagde lægen, at jeg skulle spise ekstra D-vitamin, og det var en god ide, at resten af min familie gjorde det samme. Nu har jeg set i nyhederne i TV, at det er usundt at spise for meget D-vitamin, da det kan fremkalde forskellige sygdomme, så som kræft. Er der noget om snakken? Vi har i den sidste måneds tid ikke spist ekstra D-vitamin. Hvad skal vi?

Svar

Jeg har ikke hørt at tilskud af D-vitamin kan give kræft eller anden sygdom. Tværtimod kan mangel på D-vitamin give sygdomme som knogleskørhed, og undersøgelser har vist, at der er en sammenhæng mellem lav D-vitamin og sklerose. D-vitamin har indflydelse på mange ting bla. vores immunsystem og hormoner. Derfor anbefaler vi fortsat D-vitamin tilskud, men vi anbefaler det ud fra værdien der måles i blodet. D-vitamin indholdet i blodet er afhængig af, hvad vi spiser, hvor meget vi får fra solen, og hvor godt vi optager et evt. tilskud. Derfor er den bedste måde, at sikker sig hvor meget D-vitamin man har i blodet via en blodprøve.

Hvis man ligger under normal området, er det bedst at tage et ekstra tilskud, indtil man er over normal området. Hvis man ligger meget lavt, kan det være nødvendigt at tage et ekstra tilskud for at komme op i niveau, for derefter at justere det ned igen, så man er sikker på at man hele året, også om vinter og især om forår har nok D-vitamin. Det kan være forskelligt fra person til person, hvor meget man behøver, idet vores optagelse af D-vitamin er forskellige. Så for nogen er det nok at tage den anbefalede tilskud på 10 mikrogram dagligt, men nogen skal op og tage meget mere, op til 100 mikrogram dagligt, før de er i normal området. Der er endnu ikke fastsat en max værdi på, hvor høj et D-vitamin indhold i blodet må være, men de fleste plejer at sige at det er fint, hvis det ligger imellem 50 til 75nmol/l hele året. Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der er blevet dårlig, kvalme eller diarre af at tage for meget. Mange tager et tilskud i løbet af vinteren, for derefter at holde pause om sommeren, hvor man jo får det meste af sit D-vitamin, nemlig igennem solen