Tilbud til de hårdest ramte
d. 24 september 2013

Jeg oplever at Scleroseforeningen har mange gode tilbud og tiltag, men mest for de nydiagnosticeret. Hvad gør Scleroseforeningen for mennesker der er svært ramt og fx bor på bosteder?

Jeg undre mig som pårørende til en søster, der har haft diagnosen i 36 år og bor på bosted, at personalets viden er tjaaa hvad skal man sige uden at fornærme nogen - ringe. Tager I ud og underviser? Og hvilke tilbud har I ellers til borgere, der er meget medtaget men stadig har livsgnisten?

Tak for din mail. Du rejser et meget relevant spørgsmål.
Scleroseforeningen er til for alle medlemmer med sclerose; også de medlemmer der bor på bosteder og er hårdt ramt af sclerosen. Vores tilbud om socialrådgiver og psykolog er ikke kun til nye, men også til medlemmer der har haft diagnosen i mange år. Du er altid velkommen til at ringe på vores hovednummer 3646 3646 og bestille tid til en samtale med en psykolog eller socialrådgiver. Vores psykologer tager også ud og superviserer personalet på plejehjem og bosteder, hvis din søster er medlem af Scleroseforeningen er det gratis at få en af vores psykologer ud. Personalet på din søsters bosted skal bare rette henvendelse til vores ledende psykolog Mette Harpsøe Nielsen på mhn@scleroseforeningen.dk eller på telefon.

Vi er klar over, at det har været småt med tilgængelige tilbud til den gruppe, der er hårdest ramt af sclerose. Derfor har vi de næste år afsat midler til at gennemføre 3 kurser i Dronningens Ferieby for denne gruppe, hvor vi hjælper med at arrangere transport og personlig hjælper til de deltagere, der ikke selv kan arrangere, og hvor udgifterne dækkes af Scleroseforeningen. Datoerne for forårskurserne er endnu ikke fastsat. Du er velkommen til at kontakte projektleder Mette Pedersen på mail mpe@scleroseforeningen.dk eller telefon 4232 2027, hvis du har spørgsmål til kurserne. De tre kurser skal fungere som afsæt til en større indsats for denne gruppe. Vi er i fuld gang.

Med hensyn til dit spørgsmål om at klæde bostedet på med viden om sclerose, så kan vi også tilbyde dem at få besøg af vores frivillige informatørkorps. Du kan læse mere om informatørkorpset her.

Skrevet d. 24 september 2013