Tecfidera bivirkninger
d. 23 september 2014

Er der ingen hjælp at hente mod bivirkninger af Tecfidera? Jeg er nedlagt af mavekramper, brændende følelse i maven, massive gener af for meget luft i maven og opkastning på nu fjerde døgn. De første knap tre uger (heraf 11 dage på 240 mg x 2) havde jeg milde bivirkninger, var meget mere træt end normalt (vidste ikke, det var muligt) og havde et par ture med varme/blussen. Jeg kontaktede min sclerosesygeplejerske, for at bede om hjælp/vejledning til at få ro på mavesmerter og opkastninger. Og fik et meget kort for hovedet svar, at det havde jeg jo fået at vide kunne være en bivirkning, så det måtte jeg leve med. Jeg er alene med to børn på 4 og 8 - er der ikke andet at gøre end enten at holde ud, og se om det letter, eller sige behandlingen fra? Jeg har tvunget mig til at få fornuftig mad og væske i maven de sidste dage også, og syreneutraliserende (alminox) dæmper den brændende fornemmelse en smule, men er det det? Savner info og vejledning.

De hyppigste bivirkninger til Tecfidera er mave-tarmproblemer og rødme (flushing). Mave-tarmproblemerne optræder hos ca. 20% den første behandlingsmåned, men allerede anden måned er det kun ca. 4% der har problemet og efter 4 måneder kun ca. 2 %. Hvad angår flushing er det ca. 23%, der har problemet første måned, og det falder så til ca. 3% anden måned, for så at svinde yderligere senere i forløbet. Hvis mave-tarmproblemerne er meget udtalte, kan man forlænge den lave startdosis, så man får bedre tid til medicintilvænning. Man skal også huske, at tage Tecfidera til et måltid, da det vil reducere mave-tarmproblemerne betydeligt. Mod flushing kan lidt magnyl hjælpe, hvilket man kan snakke med sin MS sygeplejerske om.
Bivirkningerne ved Tecfidera er derfor oftest et opstartfænomen, og på længere sigt vil behandlingen i langt de fleste tilfælde være problemfri.
 

Skrevet d. 23 september 2014